Dzisiaj jest 18 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Martin XPB2M Mars

„`html

Martin XPB2M Mars

Martin XPB2M Mars to amerykańska prototypowa łódź latająca z okresu II wojny światowej, stworzona przez Glenn L. Martin Company. Została zaprojektowana jako duża łódź patrolowa, mająca na celu daleki zwiad nad oceanami.

Specyfikacja

  • Typ: Łódź latająca
  • Producent: Glenn L. Martin Company
  • Data oblotu: 3 lipca 1942
  • Prędkość maksymalna: 355 km/h
  • Pułap: 4450 m
  • Zasięg: 7960 km
  • Załoga: 11 osób
  • Masa startowa: 65 230 kg
  • Napęd: 4 silniki gwiazdowe Wright R 3350-18 Duplex Cyclone o mocy 2100 KM

Historia

Prace nad XPB2M Mars rozpoczęły się w 1938 roku, a pierwszy prototyp został oblatany w 1942 roku. Była to największa łódź latająca wówczas na świecie, jednak nie była uzbrojona ani opancerzona. W 1943 roku samolot przeszedł modyfikacje, usunięto wieżyczki uzbrojenia, co umożliwiło jego przekształcenie w morski wodnosamolot transportowy. W 1944 roku zrealizowano udane loty transportowe, w tym trasę USA-Brazylia.

Na początku 1944 roku marynarka wojenna zamówiła 20 samolotów w wersji transportowej, jednak po wojnie zbudowano tylko 6 egzemplarzy.

Zastosowanie cywilne

Po wojnie, w 1959 roku, cztery z sześciu wyprodukowanych samolotów sprzedano i przystosowano do gaszenia pożarów lasów. Dostosowane maszyny mogły pomieścić do 27.000 litrów wody. Mimo wypadków, które miały miejsce w latach 1961 i 1962, dwa samoloty pozostały aktywne do 2007 roku, kiedy sprzedano je lokalnemu przedsiębiorstwu, które planowało ich dalsze użytkowanie.

Konstrukcja

Martin XPB2M Mars był wolnonośnym wodnosamolotem o metalowej konstrukcji. Posiadał cztery silniki gwiazdowe i kadłub zdolny pomieścić 11-osobową załogę. Skrzydła miały trapezowy kształt, a usterzenie pionowe charakteryzowało się eliptycznym kształtem. Samolot był również przewidziany do uzbrojenia w wieżyczki obronne, które ostatecznie nie zostały zainstalowane w wersji transportowej.

Linki zewnętrzne

„`