Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

M7 Priest

Howitzer Motor Carriage M7

Howitzer Motor Carriage M7, znana jako „Priest”, to amerykańska samobieżna haubica zaprojektowana w czasie II wojny światowej. Pojazd ten został stworzony z myślą o wsparciu operacji piechoty i charakteryzował się gąsienicowym podwoziem oraz dużym działem.

Reklama

Historia

Po wybuchu II wojny światowej, USA dostrzegły potrzebę wprowadzenia samobieżnych pojazdów artyleryjskich. Prototyp M7 powstał na podwoziu czołgu M3 Lee i został przyjęty do służby w lutym 1942 roku. Pierwsze pojazdy seryjne dostarczono w kwietniu tego samego roku.

Produkcja

  • Produkcję rozpoczęto w American Locomotive Company w marcu 1942 roku.
  • Do sierpnia 1943 roku wyprodukowano 2814 jednostek.
  • W 1944 roku wznowiono produkcję, wprowadzając nową wersję M7B1 z podwoziem M4A3.
  • Łącznie wyprodukowano około 4316 egzemplarzy M7, w tym prototypy.

Specyfikacje techniczne

  • Wymiary: długość 6,02 m, szerokość 2,88 m, wysokość 2,95 m.
  • Masa: 22 900 kg.
  • Silnik: 9-cylindrowy Continental R975 C1 o mocy 375 KM.
  • Uzbrojenie: haubica M1A2 kal. 105 mm oraz karabin maszynowy Browning M2HB kal. 12,7 mm.
  • Prędkość: do 40 km/h na drogach, 24 km/h w terenie.
  • Zasięg: 130–200 km.

Służba

M7 była używana przez amerykańskie oddziały artylerii samobieżnej na różnych frontach II wojny światowej, a po wojnie kontynuowała służbę w wielu armiach. W czasie wojny koreańskiej pojazdy te były modyfikowane, co zwiększyło ich efektywność bojową.

Reklama

Warianty

  • M7: Podstawowa wersja oparta na czołgu M3 Lee.
  • M7B1: Wersja z podwoziem M4A3 i zmienionym silnikiem.
  • M7B2: Zmodernizowana wersja z zwiększonym kątem podniesienia lufy.
  • Sexton: Brytyjska wersja oparta na M7, produkowana w Kanadzie.
  • Kangaroo: Transporter opancerzony stworzony z M7.

Howitzer Motor Carriage M7 pozostaje jednym z najbardziej rozpoznawalnych pojazdów artyleryjskich II wojny światowej, cieszącym się uznaniem za niezawodność i wszechstronność.

Reklama
Reklama