Dzisiaj jest 25 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

M15/42

Chcę dodać własny artykuł

Carro Armato M15/42

Carro Armato M15/42 to włoski czołg średni z czasów II wojny światowej, będący rozwinięciem serii czołgów M11/39, M13/40 oraz M14/41. W porównaniu do swoich poprzedników, M15/42 charakteryzował się dłuższym kadłubem oraz grubszym pancerzem. W odróżnieniu od wcześniejszych modeli, był napędzany silnikiem benzynowym.

Specyfikacja techniczna

  • Producent: FIAT
  • Rodzaj pojazdu: czołg średni
  • Załoga: 4 osoby
  • Data prototypu: 1942
  • Lata produkcji: 1943–1944
  • Wyprodukowano: 92 sztuki
  • Silnik: 8-cylindrowy SPA 15 TB M42, moc 192 KM
  • Transmisja: mechaniczna
  • Grubość pancerza: 14 – 42 mm
  • Wymiary: długość 5,043 m, szerokość 2,234 m, wysokość 2,395 m
  • Masa bojowa: 15 500 kg
  • Prędkość: 40 km/h (po drodze), 20 km/h (w terenie)
  • Zasięg: 220 km (po drodze)
  • Uzbrojenie:
    • 1 armata czołgowa 47 mm L/40 (zapas 111 sztuk amunicji)
    • 2 karabiny maszynowe Breda 38 kal. 8 mm (zapas 2640 sztuk amunicji)

Użytkowanie i historia

Produkcję M15/42 rozpoczęto w styczniu 1943 roku, a czołgi te trafiły do 132 Dywizji Pancernej Ariete. Po kapitulacji Włoch, zdobyte przez Niemców czołgi były wykorzystywane jako PzKpfw M15/42 738(i). Czołg brał udział w bitwie o Rzym oraz w działaniach 8 Dywizji Kawalerii SS Florian Geyer. Na podwoziu M15/42 powstały również dwa działa pancerne: Semovente da 75/18 i Semovente da 75/34.

Podsumowanie

Carro Armato M15/42 był istotnym elementem włoskiej armii podczas II wojny światowej, wprowadzając nowoczesne rozwiązania w konstrukcji czołgu średniego. Pomimo krótkiego okresu produkcji, jego wpływ na działania wojenne był znaczący.