Dzisiaj jest 25 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

LZ 129 Hindenburg

Chcę dodać własny artykuł

LZ 129 Hindenburg

LZ 129 Hindenburg był niemieckim sterowcem pasażerskim, uznawanym za największy w historii. Jego nazwa pochodzi od byłego prezydenta Niemiec, Paula von Hindenburga. Sterowiec oferował luksusowe przeloty transatlantyckie.

Konstrukcja

Hindenburg miał długość 245 metrów i średnicę 41 metrów, z pojemnością 200 000 m³ wodoru. Napędzały go cztery silniki diesla o mocy 1200 KM, a jego maksymalna prędkość wynosiła 135 km/h. Mógł przewozić 72 pasażerów oraz 61 członków załogi. Choć był przystosowany do używania helu, zastosowano wodór z powodu embarga na hel ze strony USA. Poszycie sterowca miało właściwości, które miały zapobiegać zapaleniu gazu.

Służba

Hindenburg rozpoczął swoją karierę w 1936 roku, wykonując liczne loty, w tym 17 przelotów przez Atlantyk. W tym samym roku brał udział w ceremonii otwarcia igrzysk olimpijskich w Berlinie oraz przekroczył rekord Atlantyku. W 1936 roku przelot nad Niemcami i Prusami Wschodnimi miał na celu promowanie remilitaryzacji Nadrenii.

Katastrofa

6 maja 1937 roku, podczas lądowania w Lakehurst w New Jersey, Hindenburg spłonął. Na pokładzie znajdowało się 97 osób, z czego 13 pasażerów i 22 członków załogi zginęło. Katastrofa była wynikiem zapalenia się mieszanki wodoru i tlenu, co zostało potwierdzone przez analizy ekspertów.

  • Zmiana kierunku wiatru spowodowała manewr, który zerwał stalowe liny wzmacniające kadłub.
  • Uszkodzenie zbiornika z wodorem doprowadziło do wydobywania się gazu do atmosfery.
  • Naelektryzowane liny cumownicze spowodowały iskrę, która zapaliła wydobywający się wodór.

Katastrofa Hindenburga zakończyła erę sterowców w transporcie pasażerskim.

Epilog

Resztki Hindenburga zostały wykorzystane do produkcji samolotów wojskowych. Choć sterowce na długi czas zniknęły z użytku pasażerskiego, w latach 90. XX wieku podjęto ich produkcję, wprowadzając nowe modele wykorzystywane w różnych dziedzinach.

Bibliografia

  • Michał Młotek, Tajemnice pogranicza, Kraków 2013.
  • Aleksander Grobicki, Niezwykłe katastrofy XX wieku, Warszawa 1990.

Linki zewnętrzne