Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

LWS-6 Żubr

„`html

Reklama

LWS-6 Żubr (PZL.30 Żubr)

LWS-6 Żubr to dwusilnikowy średni bombowiec, wyprodukowany przez Lubelską Wytwórnię Samolotów w niewielkiej liczbie przed II wojną światową, głównie do celów szkoleniowych.

Historia

Projekt samolotu rozpoczęto w 1933 roku na zlecenie Ministerstwa Komunikacji, początkowo jako samolot pasażerski dla PLL LOT. Po anulowaniu zamówienia przez Polskie Linie Lotnicze, projekt przekształcono w bombowiec o ładowności do 1200 kg bomb. Z powodu konkurencji ze strony nowoczesnego PZL.37 Łoś, Żubr miał bardziej tradycyjną konstrukcję, zainspirowaną francuskim Potezem-54.

Reklama

Prototyp PZL.30B oblatano w marcu 1936 roku. Po problemach z osiągami, wprowadzono zmiany, w tym mocniejsze silniki Bristol Pegasus VIII. Po katastrofie prototypu w 1936 roku, która spowodowała rezygnację Rumunii z zakupu, wprowadzono dodatkowe wzmocnienia konstrukcji. Ostatecznie zbudowano 16 egzemplarzy w 1938 roku.

Służba

Dostawy do jednostek lotniczych rozpoczęły się w 1938 roku, a samoloty szybko trafiły do ról szkoleniowych. Mimo że nie brały udziału w walkach kampanii wrześniowej, kilka maszyn zniszczyły niemieckie naloty. Niemcy wykorzystali Żubry do 1942 roku, w tym w szkoleniu pilotów.

Opis techniczny

  • Konstrukcja: wolnonośny górnopłat, mieszana (metalowo-drewniana).
  • Załoga: 4 osoby (pilot, dowódca-bombardier, radiotelegrafista, strzelec).
  • Napęd: 2 × silnik gwiazdowy Bristol Pegasus VIII (670 KM).
  • Uzbrojenie: 5 × 7,9 mm km Vickers, do 660 kg bomb.

Wersje

  • PZL.30B/I: prototyp z silnikiem Pratt Whitney Wasp Junior.
  • PZL.30B/II: prototyp z silnikiem Bristol Pegasus VIII.

Linki zewnętrzne

Kategoria: Samoloty PZL, Kategoria: Polskie samoloty bombowe

„`

Reklama
Reklama