„`html
LWS-6 Żubr (PZL.30 Żubr)
LWS-6 Żubr to dwusilnikowy średni bombowiec, wyprodukowany przez Lubelską Wytwórnię Samolotów w niewielkiej liczbie przed II wojną światową, głównie do celów szkoleniowych.
Historia
Projekt samolotu rozpoczęto w 1933 roku na zlecenie Ministerstwa Komunikacji, początkowo jako samolot pasażerski dla PLL LOT. Po anulowaniu zamówienia przez Polskie Linie Lotnicze, projekt przekształcono w bombowiec o ładowności do 1200 kg bomb. Z powodu konkurencji ze strony nowoczesnego PZL.37 Łoś, Żubr miał bardziej tradycyjną konstrukcję, zainspirowaną francuskim Potezem-54.
Prototyp PZL.30B oblatano w marcu 1936 roku. Po problemach z osiągami, wprowadzono zmiany, w tym mocniejsze silniki Bristol Pegasus VIII. Po katastrofie prototypu w 1936 roku, która spowodowała rezygnację Rumunii z zakupu, wprowadzono dodatkowe wzmocnienia konstrukcji. Ostatecznie zbudowano 16 egzemplarzy w 1938 roku.
Służba
Dostawy do jednostek lotniczych rozpoczęły się w 1938 roku, a samoloty szybko trafiły do ról szkoleniowych. Mimo że nie brały udziału w walkach kampanii wrześniowej, kilka maszyn zniszczyły niemieckie naloty. Niemcy wykorzystali Żubry do 1942 roku, w tym w szkoleniu pilotów.
Opis techniczny
- Konstrukcja: wolnonośny górnopłat, mieszana (metalowo-drewniana).
- Załoga: 4 osoby (pilot, dowódca-bombardier, radiotelegrafista, strzelec).
- Napęd: 2 × silnik gwiazdowy Bristol Pegasus VIII (670 KM).
- Uzbrojenie: 5 × 7,9 mm km Vickers, do 660 kg bomb.
Wersje
- PZL.30B/I: prototyp z silnikiem Pratt Whitney Wasp Junior.
- PZL.30B/II: prototyp z silnikiem Bristol Pegasus VIII.
Linki zewnętrzne
Kategoria: Samoloty PZL, Kategoria: Polskie samoloty bombowe
„`