Dzisiaj jest 11 lutego 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Lucas van Leyden

Chcę dodać własny artykuł

Lucas van Leyden

Lucas van Leyden, znany również jako Lucas Hugensz (ur. 1494 w Lejdzie, zm. 1533 tamże), był niderlandzkim malarzem i grafikiem, który tworzył na przełomie późnego średniowiecza i renesansu. Naukę malarstwa rozpoczął u swojego ojca, Huygha Jacobsza, a swoją działalność artystyczną rozpoczął w 1509 roku w pracowni Cornelisa Engebrechtsz.

W 1521 roku spotkał się z Albrechtem Dürerem w Antwerpii, co miało wpływ na jego rozwój artystyczny. Van Leyden był znany z eksperymentowania z różnymi stylami, co utrudniało klasyfikację jego dorobku. Jego prace nie były datowane, co dodatkowo komplikowało ich przegląd.

Twórczość

W dorobku Lucasa znajduje się wiele miedziorytów, w tym najwcześniej datowany Mohamed i mnich Sergiusz z 1508 roku. Artysta pozostawił po sobie 175 sztychów i 110 grafik. Jego prace charakteryzowały się różnorodnością tematów oraz technik, a także próbami ukazania skomplikowanych form anatomicznych.

Do jego najważniejszych dzieł należy sztych Ecce Homo (1510), w którym szczególnie wyróżnia się architektura tła. W Mleczarce (1510) oraz Autoportrecie (1509) van Leyden wprowadzał nowe tematy do sztuki holenderskiej.

Wybrane obrazy

  • Mojżesz wydobywający wodę ze skały (1527), Museum of Fine Arts, Boston
  • Sąd Ostateczny (1526-27), Stedelijk Museum Lakenhal, Lejda
  • Taniec ze złotym cielcem (1528-30), Rijksmuseum, Amsterdam
  • Uzdrowienie ślepca z Jerycha (1531), Ermitaż, Sankt Petersburg
  • Autoportret (1509), Herzog Anton Ulrich-Museum, Brunszwik
  • Gra w szachy (ok. 1508), Gemaldegalerie, Berlin
  • Kuszenie św. Antoniego (ok. 1530), Królewskie Muzea Sztuk Pięknych, Bruksela

Wybrane grafiki

  • Dentysta (1523)
  • Dojarka (1510)
  • Ecce Homo (1510)
  • Mohammed i mnich (1508)

Podsumowanie

Lucas van Leyden był kluczową postacią w sztuce niderlandzkiej, łączącą tradycje późnego średniowiecza z renesansem. Jego różnorodność tematów i technik sprawia, że jego prace są nadal przedmiotem badań i podziwu w świecie sztuki.