Dzisiaj jest 18 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Lublin R.X

Lublin R-X

Lublin R-X to polski samolot towarzyszący oraz rajdowy, stworzony przez Zakłady Mechaniczne Plage i Laśkiewicz w latach 20. XX wieku. Jego oblot miał miejsce 1 lutego 1929 roku, a produkcję zakończono w 1935 roku.

Specyfikacja

  • Typ: samolot towarzyszący
  • Konstrukcja: górnopłat zestrzałowy, mieszana
  • Podwozie: klasyczne, stałe
  • Załoga: 2 osoby (pilot i obserwator)
  • Silnik: 9-cylindrowy Wright Whirlwind J5B, 220 KM
  • Wymiary:
    • Rozpiętość: 13,5 m
    • Długość: 8,33 m
    • Wysokość: 2,98 m
  • Wydajność:
    • Maksymalna prędkość: 161 km/h
    • Pułap: 3400 m
    • Zasięg: 670 km (normalny), 2500 km (wersja rajdowa)
  • Uzbrojenie: karabin maszynowy kal. 7,69 mm w tylnej kabinie

Historia

Projekt Lublin R-X został opracowany w grudniu 1927 roku przez inż. Jerzego Rudlickiego. Samolot miał pełnić funkcje rozpoznawcze oraz łącznikowe. Prototyp przeszedł pomyślnie badania statyczne i lotne. W 1929 roku zamówiono pięć sztuk w wersji informacyjnej.

Samoloty skierowano do prób eksploatacyjnych, a w 1931 roku część z nich została przystosowana dla dowódców jako samoloty sztabowe. Mimo dobrych wyników, nie podjęto dalszej produkcji z uwagi na opracowanie nowego modelu, Lublin R-XIII.

Loty rajdowe

Wersja rajdowa Lublin R-Xa, oznaczona SP-ABW, wzięła udział w Powszechnej Wystawie Krajowej w 1929 roku. Samolot wykonał kilka znaczących lotów, w tym przelot z Poznania do Barcelony i powrotny przez Paryż. Załoga odbyła również lot dookoła Europy, pokonując 6450 km w 50 godzin.

W 1932 roku zmodernizowany samolot, nazwany „Srebrny Ptak”, dokonał rajdu na trasie Warszawa-Kabul, przelatując 14 390 km bez awarii. Lublin R-Xa bis został skasowany w 1935 roku z powodu zużycia.

Konstrukcja

Lublin R-X był górnopłatem o mieszanej konstrukcji. Kadłub miał konstrukcję kratownicową, a silnik zamontowany był na łożu w przedniej części. Samolot był wyposażony w dwie odkryte kabiny: pilota i obserwatora. Podwozie było klasyczne, stałe, a skrzydła można było demontować, co ułatwiało transport.

Samolot charakteryzował się dużą zwrotnością, a zastosowanie tłumików na wydechu silnika umożliwiało cichą pracę w locie. Łącznie zbudowano 7 egzemplarzy Lublin R-X, w tym prototyp.

Użytkownicy

Samolot był używany przez Polską Armię oraz do lotów rajdowych w okresie międzywojennym.