Lublin R-X
Lublin R-X to polski samolot towarzyszący oraz rajdowy, stworzony przez Zakłady Mechaniczne Plage i Laśkiewicz w latach 20. XX wieku. Jego oblot miał miejsce 1 lutego 1929 roku, a produkcję zakończono w 1935 roku.
Specyfikacja
- Typ: samolot towarzyszący
- Konstrukcja: górnopłat zestrzałowy, mieszana
- Podwozie: klasyczne, stałe
- Załoga: 2 osoby (pilot i obserwator)
- Silnik: 9-cylindrowy Wright Whirlwind J5B, 220 KM
- Wymiary:
- Rozpiętość: 13,5 m
- Długość: 8,33 m
- Wysokość: 2,98 m
- Wydajność:
- Maksymalna prędkość: 161 km/h
- Pułap: 3400 m
- Zasięg: 670 km (normalny), 2500 km (wersja rajdowa)
- Uzbrojenie: karabin maszynowy kal. 7,69 mm w tylnej kabinie
Historia
Projekt Lublin R-X został opracowany w grudniu 1927 roku przez inż. Jerzego Rudlickiego. Samolot miał pełnić funkcje rozpoznawcze oraz łącznikowe. Prototyp przeszedł pomyślnie badania statyczne i lotne. W 1929 roku zamówiono pięć sztuk w wersji informacyjnej.
Samoloty skierowano do prób eksploatacyjnych, a w 1931 roku część z nich została przystosowana dla dowódców jako samoloty sztabowe. Mimo dobrych wyników, nie podjęto dalszej produkcji z uwagi na opracowanie nowego modelu, Lublin R-XIII.
Loty rajdowe
Wersja rajdowa Lublin R-Xa, oznaczona SP-ABW, wzięła udział w Powszechnej Wystawie Krajowej w 1929 roku. Samolot wykonał kilka znaczących lotów, w tym przelot z Poznania do Barcelony i powrotny przez Paryż. Załoga odbyła również lot dookoła Europy, pokonując 6450 km w 50 godzin.
W 1932 roku zmodernizowany samolot, nazwany „Srebrny Ptak”, dokonał rajdu na trasie Warszawa-Kabul, przelatując 14 390 km bez awarii. Lublin R-Xa bis został skasowany w 1935 roku z powodu zużycia.
Konstrukcja
Lublin R-X był górnopłatem o mieszanej konstrukcji. Kadłub miał konstrukcję kratownicową, a silnik zamontowany był na łożu w przedniej części. Samolot był wyposażony w dwie odkryte kabiny: pilota i obserwatora. Podwozie było klasyczne, stałe, a skrzydła można było demontować, co ułatwiało transport.
Samolot charakteryzował się dużą zwrotnością, a zastosowanie tłumików na wydechu silnika umożliwiało cichą pracę w locie. Łącznie zbudowano 7 egzemplarzy Lublin R-X, w tym prototyp.
Użytkownicy
Samolot był używany przez Polską Armię oraz do lotów rajdowych w okresie międzywojennym.