„`html
Lübeck-Travemünde F4
Lübeck-Travemünde F4 to niemiecki wodnosamolot patrolowy z okresu I wojny światowej, produkowany od 1917 roku w zakładach Lübeck-Travemünde. Był to dwumiejscowy samolot o konstrukcji mieszanej, napędzany silnikiem rzędowym Mercedes o mocy 220 KM.
Historia
Produkcję wodnosamolotów patrolowych rozpoczęto w 1917 roku. F4 był trzecim modelem, który powstał w oparciu o wcześniejsze konstrukcje F1 i F2, charakteryzując się lepszymi osiągami i wytrzymałością. Do końca wojny wyprodukowano 34 egzemplarze F4.
Użycie w lotnictwie
Podczas I wojny światowej wodnosamoloty F4 były wykorzystywane w niemieckim lotnictwie do patrolowania Morza Północnego i Bałtyku.
Użycie w lotnictwie polskim
Po I wojnie światowej, w 1920 roku, Polska nabyła jeden egzemplarz F4, który służył do lotów patrolowych oraz szkolenia załóg. Niestety, w trakcie jego eksploatacji miały miejsce tragiczne incydenty, w tym wypadek podczas pokazów lotniczych w Pucku oraz katastrofa spowodowana pożarem silnika w 1924 roku, w wyniku których doszło do strat ludzkich.
Opis konstrukcji
Lübeck-Travemünde F4 był ciężkim, dwumiejscowym wodnosamolotem patrolowym, dwupłatem z podwodzem pływakowym. Posiadał kadłub o konstrukcji kratownicowej, z silnikiem umieszczonym z przodu. Obok kabiny pilota znajdowała się kabina obserwatora. Uzbrojenie składało się z jednego ruchomego karabinu maszynowego Parabellum kal. 7,92 mm, obsługiwanego przez obserwatora.
Specyfikacja techniczna
- Typ: wodnosamolot patrolowy
- Załoga: 2 osoby (pilot i obserwator)
- Moc silnika: 220 KM
- Wymiary: rozpiętość 18 m, długość 11,69 m, wysokość 3,55 m
- Masa startowa: 2104 kg
- Prędkość maksymalna: 141 km/h
- Pułap: 3000 m
- Zasięg: 600 km
- Długotrwałość lotu: 6 h
Przypisy
Kategoria: Niemieckie samoloty wojskowe I wojny światowej, Niemieckie wodnosamoloty, Samoloty patrolowe.
„`