Louis Renault – Pionier Motoryzacji
Louis Renault (ur. 12 lub 15 lutego 1877 w Paryżu, zm. 24 października 1944 we Fresnes) był francuskim przemysłowcem i jednym z twórców nowoczesnej motoryzacji. Jako najmłodszy z pięciorga dzieci burżuazyjnej rodziny, już w młodości wykazywał zainteresowanie mechaniką, spędzając czas w warsztacie samochodowym Serpollet.
Początki i Innowacje
W rodzinnej posiadłości w Billancourt, Renault założył swój pierwszy warsztat, gdzie pracował nad silnikami Panhard. W 1898 roku, wraz z bratem Marcelem, stworzył pierwszy samochód, wprowadzając innowacyjną trzybiegową skrzynię przekładniową i wał napędowy. Sukces jego wynalazku zaowocował zamówieniami na pojazdy.
W 1899 roku, Louis i jego bracia założyli firmę Renault Frères. Po śmierci Marcela w 1903 roku i odejściu Fernanda w 1908, Louis stał się jedynym właścicielem firmy, którą prowadził przez następne czterdzieści lat.
Ekspansja i Osiągnięcia
Pod jego kierownictwem firma Renault dynamicznie się rozwijała, wprowadzając wiele innowacji, takich jak:
- turbosprężarka
- hydrauliczne amortyzatory
- hamulce bębnowe
- wtrysk paliwa
- taksonometr
Po I wojnie światowej, za wkład w projekty wojskowe, Renault otrzymał Krzyż Wielki Legii Honorowej, szczególnie za innowacyjny czołg Renault FT-17.
Kontrowersje i Koniec Życia
Podczas II wojny światowej, Renault był kontrolowany przez nazistów. Po wojnie, w 1944 roku, został aresztowany pod zarzutem kolaboracji, a jego majątek znacjonalizowano. Zmarł w niewyjaśnionych okolicznościach w więzieniu Fresnes, oczekując na proces.
W 2011 roku jego spadkobiercy złożyli pozew przeciwko rządowi Francji o odszkodowanie za nacjonalizację, jednak w 2012 roku sąd w Paryżu oddalił sprawę.