Lim-6 – Polski Samolot Myśliwsko-Szturmowy
Lim-6 to polski lekki samolot myśliwsko-szturmowy, opracowany na bazie licencyjnego MiG-17 przez PZL Mielec. Produkcja trwała od 1962 do lat 80. XX wieku.
Rozwój
W 1955 roku Polska nabyła licencję na produkcję radzieckiego myśliwca MiG-17, co zaowocowało powstaniem modelu Lim-5. Do 1960 roku wyprodukowano 477 egzemplarzy. W 1959 roku rozpoczęto prace nad nową wersją szturmową, co doprowadziło do powstania Lim-5M, ale napotkała ona problemy z osiągami.
W 1961 roku rozpoczęto budowę Lim-6, który wprowadził klapy szczelinowe, lecz nie spełnił oczekiwań. Ostatecznie, po dalszych pracach, powstał prototyp Lim-6bis, który wszedł do produkcji w 1963 roku.
Lim-6bis
Lim-6bis był przystosowany do działań taktycznych, mógł atakować zaplecze nieprzyjaciela oraz niszczyć jego środki łączności. Wyposażony w nowoczesne systemy nawigacyjne, był zdolny do działań w trudnych warunkach atmosferycznych. Samolot posiadał również opancerzenie oraz wyrzutnie rakietowe.
Wersje
- Lim-5 – myśliwiec (licencyjny MiG-17F)
- Lim-5R – wariant rozpoznawczy
- Lim-5P – myśliwiec przechwytujący
- Lim-5M – myśliwsko-szturmowy
- Lim-6 – myśliwsko-szturmowy
- Lim-6bis – podstawowy wariant myśliwsko-szturmowy
- Lim-6R – wariant rozpoznawczy
- Lim-6M – przebudowane z Lim-5P
- Lim-6MR – wariant rozpoznawczy, przebudowane z Lim-5P
Opis konstrukcji
Lim-6 bis to jednosilnikowy średniopłat o metalowej konstrukcji. Posiadał skrzydła o zmiennym kącie skosu oraz klasyczne usterzenie. Kabina pilota hermetyczna, z osłoną w kształcie kropli. Samolot był napędzany silnikiem turboodrzutowym, z dopalaczem dostarczającym 33,1 kN ciągu. Uzbrojenie obejmowało działka kal. 23 mm oraz 37 mm, a także możliwość podwieszania pocisków rakietowych i bomb.
Dane Lotno-Taktyczne
- Długość: 11,36 m
- Rozpiętość: 9,63 m
- Wysokość: 3,8 m
- Powierzchnia nośna: 22,6 m²
- Masa własna: 4271 kg
- Masa maksymalna startowa: 6652 kg
- Prędkość maksymalna: 1150 km/h
- Pulap: 16 470 m
- Zasięg maksymalny: 1080 km
Lim-6bis był używany przez polskie lotnictwo aż do lat 80. XX wieku, a ostatnie egzemplarze wycofano w 1992 roku.