Dzisiaj jest 16 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

LEW E04

LEW E04 – Lokomotywy Elektryczne

LEW E04, znane wcześniej jako E200, to seria normalnotorowych lokomotyw elektrycznych wyprodukowanych dla PKP w latach 1954–1955 przez zakłady LEW Hennigsdorf w NRD. Lokomotywy te charakteryzują się elektrycznym napędem oraz nowoczesnym jak na swoje czasy designem.

Geneza i Projekt

W 1948 roku podjęto decyzję o zelektryfikowaniu kluczowych tras kolejowych w Polsce. Wybór padł na lokomotywy elektryczne ze względu na ich wyższą efektywność w porównaniu do silników parowych. Polska nie dysponowała odpowiednim doświadczeniem w produkcji lokomotyw elektrycznych, a zakupy z państw zachodnich były ograniczone z powodów politycznych. Ostatecznie zamówiono lokomotywy w NRD, gdzie doświadczenie w budowie takich pojazdów było znacznie większe. Prace projektowe trwały od 1952 do 1954 roku, a w końcu powstał prototyp lokomotywy.

Eksploatacja

Początkowo lokomotywy oznaczone były serią E200, jednak tylko dwa pierwsze egzemplarze (E201 i E202) nosiły tę nazwę. Wkrótce zmieniono oznaczenie na E04, a lokomotywy zaczęły obsługiwać trasę Warszawa – Gliwice, transportując zarówno pociągi ekspresowe, jak i towarowe. Większość lokomotyw trafiła do lokomotywowni w Łazach i Krakowie Prokocimiu.

Choć E04 były nowoczesne, miały pewne wady, takie jak zbyt duża masa, co negatywnie wpływało na tor, oraz słabe ramy, które często pękały. Mimo to, uznawano je za udaną konstrukcję.

W latach 60-tych lokomotywy otrzymały oznaczenie EU04, co wskazywało na ich elektryczny i uniwersalny charakter. Ostatnie lokomotywy wycofano z eksploatacji w latach 80-tych, a ostatnia z nich, EU04-24, jest obecnie eksponatem w Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku.

Specyfikacja Techniczna

  • Układ osi: Bo’Bo’
  • Masa służbowa: 86 000 kg
  • Długość: 16 320 mm
  • Średnica kół: 1350 mm
  • Typ silników: GBM 530
  • Liczba silników: 4
  • Moc ciągła: 1680 kW
  • Moc godzinowa: 2120 kW
  • Prędkość konstrukcyjna: 110 km/h
  • System hamulca: Knorr
  • Sterowanie wielokrotne: tak

Wiele elementów serii EU04 było zunifikowanych z lokomotywą EU20, co świadczy o ich znaczeniu w polskim transporcie kolejowym.