Letov Š-328
Letov Š-328 (S-328) to czechosłowacki samolot rozpoznawczy z okresu międzywojennego, produkowany w latach 1932–1939 przez wytwórnię Letov w Pradze. Samolot został zaprojektowany przez inż. Aloisa Šmolika, a jego konstrukcja bazowała na wcześniejszym modelu Letov Š-28. Łącznie zamówiono 455 egzemplarzy, z czego do wybuchu II wojny światowej zbudowano 412 sztuk.
Historia i użytkowanie
Letov Š-328 był szeroko używany w lotnictwie czechosłowackim, w tym przez 2 pułk lotniczy, gdzie latał sierż. Josef František, as polskiego Dywizjonu Myśliwskiego 303. Po zajęciu Czechosłowacji przez Niemców, samoloty przejęło Luftwaffe, a część z nich trafiła do lotnictwa Słowacji i Bułgarii. Słowackie maszyny brały udział w operacjach bojowych na froncie wschodnim, a także w 1944 roku podczas słowackiego powstania narodowego. W Bułgarii były wykorzystywane do działań przeciwpartyzanckich.
Dane techniczne
- Typ: bombowiec rozpoznawczy
- Załoga: 2 osoby
- Napęd: silnik gwiazdowy Bristol Pegasus IIM2 (Walter), moc 474 kW (635 KM)
- Rozpiętość: 13,71 m
- Długość: 10,36 m
- Wysokość: 3,40 m
- Masa własna: 1680 kg
- Masa startowa: 2640 kg
- Prędkość maksymalna: 280 km/h
- Pułap: 7200 m
- Zasięg: 1280 km
- Uzbrojenie:
- 2 lub 4 × karabin maszynowy kal. 7,92 mm
- 1 lub 2 × karabin maszynowy 7,92 mm w tylnej kabinie
- ładunek bomb o masie 300 kg
Podsumowanie
Letov Š-328 był wszechstronnym samolotem, wykorzystywanym zarówno w roli rozpoznawczej, jak i bombowej. Jego historia związana jest z dynamicznymi wydarzeniami II wojny światowej oraz udziałem w konfliktach zbrojnych przez różne państwa, które go eksploatowały.