Dzisiaj jest 25 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Leichter Panzerspähwagen

Chcę dodać własny artykuł

Leichter Panzerspähwagen

Leichter Panzerspähwagen, czyli lekki opancerzony wóz rozpoznawczy, to seria niemieckich samochodów pancernych produkowanych w latach 1935–1944. Pojazdy te miały napęd na cztery koła i były oznaczone jako Sd.Kfz.221, Sd.Kfz.222 oraz Sd.Kfz.223.

Konstrukcja

Projekt tych wozów powstał w zakładach Eisenwerk Weserhütte, a podwozia produkowano w Auto Union w Zwickau. Montaż nadwozia i uzbrojenia realizowano w firmach F. Schichau i Maschinenfabrik Niedersachsen. Wyróżniały się standardowym zawieszeniem sPkw I Horch oraz pochylonymi płytami pancernymi.

Do 1941 roku w pojazdach zastosowano silnik benzynowy Horch V8 o pojemności 3,5 l, początkowo o mocy 81 KM, a po 1941 roku zwiększonej do 90 KM. Maksymalna prędkość wynosiła 80 km/h na drodze oraz 40 km/h w terenie, zasięg osiągając około 280 km.

Opancerzenie przodu i boków miało grubość 8 mm, natomiast górna część, tył i podwozie były chronione cieńszymi blachami o grubości 5 mm. Wieżyczka nie była opancerzona od góry, a załogę chroniła siatka zabezpieczająca.

Warianty

  • Sd.Kfz.221 – pierwszy model uzbrojony w karabin maszynowy MG 34 z dwuosobową załogą, opancerzenie 8 mm.
  • Sd.Kfz.222 – model z dodatkowym działkiem 2 cm KwK 30 i trzecią osobą w załodze, opancerzenie zwiększone do 14,5 mm.
  • Sd.Kfz.223 – odmiana 221 z radiostacjami i antenami zamontowanymi zewnętrznie, na bazie tego modelu powstały wozy radiowe Sd.Kfz.220 i Sd.Kfz.261.

W sumie wyprodukowano 2118 egzemplarzy Leichter Panzerspähwagen, które były używane przez niemieckie siły zbrojne do 1944 roku.