Legenda Pięciu Kręgów
Legenda Pięciu Kręgów (ang. Legend of the Five Rings) to kolekcjonerska gra karciana oraz gra fabularna, stworzona przez Johna Wicka i wydaną przez Alderac Entertainment Group. Akcja toczy się w fantastycznym świecie Rokuganu, inspirowanym feudalną Japonią. Nazwa gry nawiązuje do Księgi Pięciu Kręgów, traktatu o szermierce autorstwa Miyamoto Musashiego.
Gra fabularna
Polska edycja gry fabularnej została wprowadzona przez wydawnictwo Tori, a następnie kontynuowana przez Portal i Wolf Fang. Rokugan jest także światem dodatku Krainy Wschodu do Dungeons & Dragons.
Gracze wcielają się w samurajów z jednego z siedmiu wielkich klanów, co wpływa na etos i zachowania postaci, zgodne z kodeksem Bushidō. Mieszkańcy Rokuganu to postacie złożone z wpływów kulturowych Japonii, Chin i innych wschodnich tradycji.
Wielkie klany
W Rokuganie istnieje siedem głównych klanów:
- Klan Feniksa – znany z duchowych mistrzów, shugenja.
- Klan Kraba – obrońcy Muru Kaiu przed potworami.
- Klan Lwa – autorzy kodeksu bushido, mający największą armię.
- Klan Jednorożca – odkrywcy świata, próbujący dostosować się do kultury Rokuganu.
- Klan Skorpiona – słynący z dyplomacji i tajemniczości.
- Klan Smoka – znany z tajemniczości i sztuki walki dwoma mieczami.
- Klan Żurawia – klan artystów i dyplomatów.
Oprócz nich, w późniejszych edycjach dodano nowe klany, takie jak:
- Klan Modliszki – pierwotnie mało znaczący, później uznany za wielki klan.
- Klan Pająka – nieformalna gromada samurajów wykorzystujących czarną magię.
Mechanika gry
W grze wykorzystuje się kości dziesięciościenne (z wyjątkiem drugiej edycji, w której są dwudziestościenne). W przeciwieństwie do D&D, w Legendzie Pięciu Kręgów postacie z wysokimi umiejętnościami mają zapewnione sukcesy w prostych akcjach.
Wydania w Polsce
W Polsce wydano wiele pozycji, w tym:
- Legenda Pięciu Kręgów – różne edycje.
- Dziennik Podróży – wersje dla różnych klanów.
- Droga Żurawia i inne dodatki związane z klanami.
Podsumowanie
Legenda Pięciu Kręgów to gra, która łączy elementy fantasy z bogatą kulturą wschodnioazjatycką. Oferuje unikalne podejście do rozgrywki fabularnej, z silnym naciskiem na etykę i honor samurajów.