Dzisiaj jest 19 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Lancia Delta

Lancia Delta – kompaktowy samochód osobowy produkowany przez włoską markę Lancia w latach 1979–1999.

Pierwsza generacja (1979–1994)

Pojazd zaprojektowany przez studio Italdesign pod kierownictwem Giorgetto Giugiaro. W 1980 roku zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku. W 1989 roku wprowadzono wersję Integrale 16V, a w 1991 roku – Integrale Evoluzione, która uzyskała moc 210 KM dzięki modyfikacjom silnika oraz dodaniu systemu ABS. W 1993 roku zaprezentowano Integrale Evoluzione II, która dysponowała mocą 215 KM.

Wersje wyposażeniowe

  • HF Turbo
  • GT
  • Integrale
  • Integrale 16V
  • Integrale Evoluzione
  • Integrale Evoluzione II
  • HF Turbo Integrale Martini – limitowana do 400 egzemplarzy
  • HF Integrale Evoluzione Martini 6 – limitowana do 310 egzemplarzy
  • S4 Stradale – moc do 250 KM

Wersje rajdowe

Lancia Delta odnosiła sukcesy w rajdach, zdobywając 49 eliminacji Rajdowych Mistrzostw Świata w latach 1985–1992. Pojazd zdobył sześć tytułów mistrza świata w kategorii producentów oraz cztery indywidualne tytuły mistrzowskie.

Druga generacja (1994–1999)

Produkcja odbywała się w Pomigliano d’Arco. Wśród wersji wyposażeniowych znalazły się GT, LS, HPE HF oraz EVO 500.

Wersje wyposażeniowe

  • GT
  • LS
  • HPE HF
  • EVO 500 (pakiet stylistyczny)

Silniki

  • Benzynowe:
    • R4 1.6 8V SOHC 75 KM
    • R4 1.6 16V DOHC 105 KM
    • R4 1.8 8V DOHC 90 KM
    • R4 1.8 16V DOHC 131 KM
    • R4 2.0 16V DOHC Turbo 186 KM
  • Wysokoprężne:
    • R4 1.9 8V TD 90 KM

Lancia Delta to ikona klasy kompaktowej, która zdobyła uznanie zarówno wśród kierowców, jak i w rajdach samochodowych.