Ła-156 – Radziecki Samolot Myśliwski
Ła-156 (Ла-156) to radziecki eksperymentalny samolot myśliwski, który został opracowany przez biuro konstrukcyjne Ławoczkina w drugiej połowie lat czterdziestych. Był jednym z pierwszych samolotów w ZSRR wyposażonych w dopalacz.
Rozwój i Testy
Samolot stanowił modyfikację modelu Ła-152, w którym zamontowano nowy silnik RD-10F z dopalaczem, oferujący o 30% większy ciąg niż poprzedni RD-10, będący kopią niemieckiego silnika Junkers Jumo 004. Zainstalowano również dodatkowe zbiorniki paliwa w skrzydłach i ogonie.
Pierwszy lot odbył się 1 marca 1947 roku, a 10 kwietnia tego samego roku po raz pierwszy w ZSRR przetestowano dopalacz. Podczas badań ujawniono wady konstrukcyjne, w tym problemy z podwoziem oraz wibracje przy maksymalnych prędkościach. Mimo osiągnięcia prędkości przekraczającej 900 km/h, zidentyfikowano problemy związane z prostymi skrzydłami.
Badania państwowe miały miejsce od 5 września 1947 do 31 stycznia 1948, a zbudowano jedynie dwa prototypy. Z powodu równoległego rozwoju bardziej obiecującego modelu Ła-160 z ukośnymi skrzydłami, prace nad Ła-156 zostały wstrzymane.
Opis Konstrukcji
Ła-156 to jednosilnikowy, całkowicie metalowy średniopłat o prostych skrzydłach w układzie klasycznym. Jego konstrukcja obejmuje:
- Okrągły wlot powietrza do silnika umieszczony z przodu kadłuba.
- Silnik w przedniej części kadłuba, z dyszą umiejscowioną pod kadłubem (układ redanowy).
- Kabina pilota umiejscowiona blisko środka kadłuba, zakryta oszkloną osłoną o kształcie kroplowym.
- Trójkołowe podwozie z głównymi goleniami chowanymi do skrzydeł i przednią golenią chowaną do kadłuba.
Specyfikacja Techniczna
Napęd: silnik turboodrzutowy RD-10F o ciągu 850 kg (1350 kg z dopalaniem).
Uzbrojenie: 3 działka 23 mm NS-23 w przedniej części kadłuba.