Reklama
Dzisiaj jest 9 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Kwacha zambijska

Kwacha Zambijska

Kwacha zambijska jest jednostką monetarną Zambii, gdzie 1 kwacha dzieli się na 100 ngwee. Nazwa „kwacha” pochodzi z języków Nyanja i Bemba, oznaczając „świt”, co nawiązuje do zambijskich nacjonalistycznych haseł. „Ngwee” również pochodzi z Nyanja i tłumaczy się jako „świetlany”.

Reklama

Historia

Kwacha została wprowadzona w 1968 roku, zastępując funta zambijskiego w przeliczeniu 2 kwacha na 1 funt. W momencie wprowadzenia, kwacha była warta 1,2 dolara, jednak wskutek wysokiej inflacji jej wartość znacznie spadła, osiągając w 2009 roku poziom 4665 kwacha za 1 dolara.

Monety i Banknoty

Początkowo wprowadzono monety o nominale 1, 2, 5, 10 i 20 kwacha, a w 1969 roku do obiegu weszła moneta 50 ngwee. Z biegiem lat wprowadzano nowe nominały oraz zmieniano materiały, z których produkowano monety. W 1992 roku dodano niklowane monety stalowe 25 i 50 ngwee oraz mosiężne monety o wartości 1, 5 i 10 kwacha.

Reklama
  • Monety w obiegu: 5, 10, 50 ngwee, 1 kwacha
  • Banknoty w obiegu: 2, 5, 10, 20, 50, 100, 500, 1000, 5000, 10000, 20000, 50000 kwacha

Wprowadzenie banknotów miało miejsce w 1968 roku, a ich nominały stopniowo rosły, z portretem prezydenta Kennetha Kaundy na awersie do 1991 roku. Od 1992 roku na awersie znajduje się Bielik afrykański, a na rewersie statua wolności z Lusaki.

Innowacje

Zambia była pierwszym afrykańskim krajem, który wprowadził banknoty polimerowe. W 2003 roku wyemitowano banknoty o wartości 500 i 1000 kwacha. W 2012 roku miała miejsce denominacja kwacha, gdzie 1000 starych kwach ZMK odpowiadało 1 nowej kwachy ZMW.

Podsumowanie

Kwacha zambijska jest istotnym elementem gospodarki Zambii, z bogatą historią monetyzacji i innowacji walutowych. Monety i banknoty, mimo wpływu inflacji, pozostają ważnymi środkami płatniczymi oraz pamiątkami dla turystów.

Reklama

Bibliografia

  • Albert Pick (1994), Standard Catalog of World Paper Money: General Issues, Colin R. Bruce II and Neil Shafer (editors), 7th ed., Krause Publications.
Reklama