Kurt Waldemar Tank (24 lutego 1898 – 5 czerwca 1983) był niemieckim inżynierem i konstruktorem lotniczym, znanym z prac nad innowacyjnymi projektami samolotów.
Życiorys
Kurt Tank uczęszczał do szkoły ludowej i gimnazjum w Nakle w latach 1905–1914. Po zdaniu przyspieszonej matury w 1915 roku, zgłosił się do wojska jako ochotnik. W trakcie I wojny światowej służył na froncie wschodnim, osiągając stopień porucznika, z którego zrezygnował w 1919 roku.
Pod koniec wojny Tank zajmował się projektowaniem myśliwca Focke-Wulf Ta 154 Moskito oraz samolotu bojowego Focke-Wulf Ta 183, który miał być napędzany silnikiem odrzutowym. Chociaż Ta 183 nie został zrealizowany, jego prototypy miały istotny wpływ na rozwój technologii odrzutowej, zarówno w ZSRR, gdzie przyczyniły się do konstrukcji MiGa-15, jak i w USA, w projekcie F-86.
Po wielu latach spędzonych za granicą, Tank wrócił do Niemiec w 1969 roku, gdzie podjął pracę jako doradca w firmie Messerschmitt-Bölkow-Blohm. Zmarł w Monachium, gdzie został pochowany na Cmentarzu Wschodnim.
Podsumowanie
Kurt Waldemar Tank był kluczową postacią w historii lotnictwa, szczególnie w kontekście rozwoju samolotów odrzutowych. Jego prace miały długotrwały wpływ na konstrukcje lotnicze w wielu krajach, a jego dziedzictwo techniczne pozostaje zauważalne do dziś.