Dzisiaj jest 31 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Korkociąg (lotnictwo)

Chcę dodać własny artykuł

Korkociąg w lotnictwie

Korkociąg to stan lotu oraz akrobacja, która występuje w wyniku utraty sterowności, zazwyczaj przy dużych kątach natarcia. Podczas korkociągu siła nośna skrzydeł jest minimalna, co prowadzi do znacznej utraty wysokości. Obrót wokół osi, zazwyczaj przed dziobem, nazywany jest zwitką korkociągu.

Rodzaje korkociągu

Korkociągi dzielimy na:

  • Korkociąg mimowolny: Niebezpieczny stan, który występuje podczas niezamierzonego przeciągnięcia płatowca, często w zakręcie. Jest szczególnie groźny na małych wysokościach i może prowadzić do wypadków.
  • Korkociąg zamierzony: Akrobacja, wykonywana celowo z planowaną liczbą zwitek. Wprowadza się go poprzez przeciągnięcie samolotu z jednoczesnym zadziałaniem sterami.

Dodatkowo, korkociągi można klasyfikować na:

  • Korkociąg stromy: Kąt pochylenia powyżej 50°. Zwykle możliwe jest wyprowadzenie z tego stanu.
  • Korkociąg płaski: Kąt pochylenia poniżej 50%. Może być trudny do wyprowadzenia ze względu na niewłaściwy opływ powietrza.

Wyprowadzenie z korkociągu

Aby wyprowadzić maszynę z korkociągu, należy:

  • Zahamować autorotację sterem kierunku, działając w przeciwną stronę do rotacji.
  • Przywrócić opływ powietrza na skrzydłach przez oddanie drążka.
  • Wykonać standardowe manewry wyprowadzające z lotu nurkowego, aby uniknąć szybkiego wzrostu prędkości.

W przypadku korkociągu płaskiego pomocne może być odpowiednie sterowanie ciągiem śmigła. W korkociągu plecowym zasady są podobne, z tym że drążek należy ściągnąć na siebie.

Podsumowanie

Korkociąg to poważny stan, który może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji w lotnictwie. Właściwe zrozumienie rodzajów korkociągów oraz technik ich wyprowadzania jest kluczowe dla bezpieczeństwa lotów.