Konstal 116N i 116Na
Konstal 116N oraz 116Na to typ wagonów tramwajowych wyprodukowanych w latach 1998–2000 przez zakłady Konstal w Chorzowie. W skład serii wchodzi także model 116Na/1.
Konstrukcja
Wagony 116N to przegubowe, trójczłonowe tramwaje osadzone na trzech wózkach, z 61% niską podłogą. Wyposażone są w cztery odskokowe drzwi, a niska podłoga znajduje się w środkowej części wagonu. Posiadają impulsowy układ rozruchu z przetwornicą statyczną oraz cztery silniki prądu stałego. W 2005 roku w tramwaju 116N zainstalowano dodatkową baterię akumulatorów, co umożliwia jazdę bez dostępu do sieci trakcyjnej na dystansie do 6 km.
Wersje
- 116N – prototyp, jedyny egzemplarz z akumulatorowym zasobnikiem energii, który umożliwia jazdę bez zasilania.
- 116Na – dwie sztuki z 1998 roku, różniące się zastosowaniem silników prądu zmiennego.
- 116Na/1 – seria 26 egzemplarzy z lat 1998–2000, z nową ścianą przednią i ulepszonym wyposażeniem elektrycznym w 11 sztukach (oznaczone jako 116Na/2).
Eksploatacja
Wagony serii 116N i 116Na są eksploatowane wyłącznie w Warszawie i do momentu wprowadzenia nowych tramwajów Pesa 120Na były najliczniejszą grupą tramwajów niskopodłogowych w stolicy. Znajdują się w zajezdni R-2 Praga.
Galeria
W galerii znajdują się zdjęcia wagonów 116N oraz 116Na w różnych malowaniach i konfiguracjach.