Konstal 112N
Konstal 112N to prototypowy tramwaj, który powstał w 1995 roku w zakładach Konstal w Chorzowie. Jest to pierwszy częściowo niskopodłogowy tramwaj wyprodukowany w Polsce, a jego powstanie było odpowiedzią na rozwój niskopodłogowych technologii w Europie.
Historia
W 1989 roku w Niemczech stworzono tramwaj GT6N, który był pierwszym na świecie całkowicie niskopodłogowym pojazdem tego typu. Wkrótce po tym, w Europie rozpoczęto wymianę taboru na tramwaje o niższej podłodze, co skłoniło polskiego producenta do wprowadzenia podobnych rozwiązań.
Konstrukcja
Tramwaj 112N jest dwuczłonowy i jednokierunkowy, z 24% niskiej podłogi umiejscowionej w drugim członie przy trzecich drzwiach. W porównaniu do modelu 105N, zmieniono jego wygląd zewnętrzny, wprowadzając panoramiczną szybę przednią. Posiada 4 pary drzwi odskokowo-uchylnych oraz spoczywa na trzech wózkach napędowych. W tramwaju zastosowano:
- 6 silników prądu stałego chłodzonych powietrzem, sterowanych ręcznym zadajnikiem jazdy z funkcją czuwaka,
- impulsowy układ rozruchowy z możliwością odzysku energii,
- tapicerowane siedzenia oraz nowe oświetlenie jarzeniowe.
Rozwinięciem konstrukcyjnym modelu 112N jest tramwaj typu 114Na.
Eksploatacja
Jedyny prototyp tramwaju 112N jest eksploatowany od 1995 roku w Warszawie, stacjonując w zajezdni R-1 Wola.
Galeria
W galerii można zobaczyć zdjęcia tramwaju w pierwotnym malowaniu oraz jego wnętrza.