Dzisiaj jest 16 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Konstal 102Na

Konstal 102Na

Konstal 102Na to dwuczłonowy tramwaj normalnotorowy, produkowany w latach 1970–1973 przez zakłady Konstal w Chorzowie. Jest to modyfikacja tramwaju Konstal 102N. W sumie wytworzono 600 wagonów, które trafiły do miast ówczesnej Polski.

Konstrukcja

Tramwaj 102Na jest jednokierunkowym, sześcioosiowym wagonem silnikowym. W porównaniu do modelu 102N, zastosowano nowy kształt ścian czołowych, a skrajne wózki są napędowe. Wnętrze wyposażono w siedzenia w układzie 1+1, a podłogę pokryto gumową wykładziną. Oświetlenie stanowią żarówki chronione kloszami, a wentylację zapewniają uchylne klapy dachowe i przesuwne okna. Prototypy tramwajów nosiły numery 876 i 877, a seryjne pojazdy posiadały system nagłaśniający z mikrofonem i głośnikami.

Podtypy

  • 102Nb – wprowadzony w 1971 roku, brak gniazd sterowania wielokrotnego, nie zyskał popularności.
  • 803N – wąskotorowa odmiana, produkowana jako następca modelu 102NaW.

Eksploatacja

Wagonów 102Na wycofano z eksploatacji w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym w 2008 roku. Ostatnie planowe kursy miały miejsce we Wrocławiu 17 maja 2011 roku, a w Poznaniu do 2013 roku. W 2019 roku tramwaje te były używane w Gdańsku w dni wolne od pracy.

Od 1974 roku tramwaje 102Na były stosowane w trakcji ukrotnionej w Krakowie i innych miastach, co było odpowiedzią na niedobór motorniczych. Ostatnie eksploatowane składy znajdowały się w Szczecinie, gdzie były niezbędne do obsługi Cmentarza Centralnego w okresie Wszystkich Świętych.

Szczecin

Pierwsze tramwaje 102Na dotarły do Szczecina w 1971 roku, a w kolejnych latach tramwaje te były poddawane remontom. Ostatnie egzemplarze zakończyły eksploatację 28 lutego 2007 roku. Dwa wagony zostały zachowane do celów muzealnych.

Wagony historyczne

Wagony 102Na to ważny element historii komunikacji tramwajowej w Polsce, a ich zmodernizowane wersje oraz oryginalne egzemplarze są obecnie eksponowane w muzeach.