Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Konfederacja warszawska (1573)

Konfederacja warszawska

Konfederacja warszawska to uchwała podjęta 28 stycznia 1573 roku na sejmie konwokacyjnym w Warszawie, która zapewniała szlachcie w Rzeczypospolitej wolność wyznania. Gwarantowała ona wieczny pokój między różnymi wyznaniami, w tym równouprawnienie innowierców z katolikami oraz zakaz prześladowania religijnego przez władze świeckie. Dokument ten jest uznawany za początek prawnej tolerancji religijnej w Polsce i w 2003 roku został wpisany na listę UNESCO „Pamięć Świata”.

Reklama

Geneza konfederacji warszawskiej

Tolerancja religijna w Polsce ma długą historię, sięgającą czasów Kazimierza Wielkiego, który w XIV wieku zatwierdził prawa dla różnych wyznań, w tym prawosławnych i Ormian. W XVI wieku, pod rządami Zygmunta Starego, luteranizm uznano za religię oficjalną w Prusach Książęcych, a także zapewniono tolerancję dla innych wyznań.

Od zgody sandomierskiej do konfederacji warszawskiej

W 1570 roku w Sandomierzu zawarto zgodę między luteranami, kalwinistami i Braćmi Czeskimi, jednak projekt konstytucji gwarantujący wolność wyznania nie został przyjęty. Po śmierci ostatniego z Jagiellonów w 1572 roku, oboz protestancki zyskał na znaczeniu w kontekście wyboru nowego króla. W styczniu 1573 roku podczas sejmu konwokacyjnego uchwalono konfederację warszawską, która regulowała kwestie wyboru króla oraz zapewniała pokój religijny.

Reklama

Postanowienia konfederacji warszawskiej

  • Bezwarunkowy i wieczysty pokój między różnymi wyznaniami.
  • Zakaz wszczynania wojen pod pretekstem religii.
  • Prawo szlachty do narzucania swojego wyznania poddanym.

Chociaż konfederacja w praktyce dotyczyła głównie szlachty, to również mieszczanie miast królewskich skorzystali z jej postanowień.

Skutki konfederacji warszawskiej

Konfederacja warszawska przyczyniła się do uznania Polski za „azyl heretyków” w Europie, gdzie różne wyznania mogły szukać schronienia przed prześladowaniami. Mimo to, nie zapobiegła wzrostowi nietolerancji wyznaniowej związanej z kontrreformacją. Działalność obcych przybyszów w Polsce, takich jak wykładowcy czy pisarze, przyczyniła się do rozwoju kultury polskiego odrodzenia.

Reklama
Reklama