Dzisiaj jest 14 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego

Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP)

KZK GOP był międzygminnym związkiem utworzonym 19 września 1991 roku w celu poprawy współpracy gmin w zakresie lokalnego transportu zbiorowego. Związek został postawiony w stan likwidacji, a jego funkcje przejął Zarząd Transportu Metropolitalnego.

Charakterystyka

W KZK GOP obowiązywała jednolita taryfa biletowa, co umożliwiało podróże na tych samych biletach w obrębie związku. Związek korzystał z usług 32 przewoźników autobusowych oraz jednego tramwajowego (Tramwaje Śląskie). Budżet KZK GOP był zrównoważony, a jego dochody pochodziły z opłat za bilety i wpłat gmin członkowskich. Główne wydatki obejmowały wynagrodzenia dla pracowników oraz opłaty dla przewoźników.

Na dzień 13 lutego 2013 roku KZK GOP organizował transport na 286 liniach autobusowych, w tym 23 nocnych oraz 5 bezpłatnych, obsługujących supermarkety. Długość linii autobusowych wynosiła 4705 km, a w granicach administracyjnych 25 gmin – 1548 km, co stanowiło ponad 80% całkowitej długości. Bieruń i Lędziny dołączyły do związku po 1 stycznia 2014 roku.

Nie wszystkie miasta konurbacji katowickiej przystąpiły do KZK GOP, takie jak Tychy, Jaworzno czy Tarnowskie Góry. Zawarto jednak porozumienie o wspólnym bilecie między MZKP Tarnowskie Góry a KZK GOP. Od 1 stycznia 2018 roku wprowadzono nowe bilety metropolitalne, które obowiązywały również na liniach MZK Tychy.

Linie KZK GOP

KZK GOP organizował różnorodne linie transportowe, w tym:

  • Linie minibusowe
  • Linie przyspieszone (bez tras wariantowych)
  • Linie nocne
  • Linie darmowe
  • Linie tramwajowe

Operatorzy

Linie tramwajowe były obsługiwane przez Tramwaje Śląskie, które realizowały wiele tras. W listopadzie 2016 roku na zlecenie KZK GOP kursowały również autobusy przedsiębiorstw takich jak Murgór-Trans, TRAF-line oraz Waldekbusy.

Podsumowanie

KZK GOP był kluczowym elementem transportu publicznego w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym, integrując różne środki transportu, jednak jego likwidacja doprowadziła do reorganizacji systemu przewozów w regionie.