Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Kompas żyroskopowy

Kompas żyroskopowy (żyrokompas)

Kompas żyroskopowy, znany również jako żyrokompas, to elektromechaniczne urządzenie nawigacyjne, które wskazuje kurs statku, wykorzystując zasady działania żyroskopu. Jest to jeden z pierwszych systemów nawigacji bezwładnościowej, a jego konstrukcja została opatentowana w 1885 roku przez Martinusa van den Bosa. Pierwszy działający model żyroskopu skonstruował Hermann Kaempfego w 1903 roku.

Reklama

Zasada działania

Żyroskop o trzech stopniach swobody ma środek ciężkości przesunięty w dół, co tworzy wahadło żyroskopowe z okresem Schulera wynoszącym około 84 minut. Ruch wahadła jest tłumiony, co minimalizuje wpływ przyspieszeń poziomych. W wyniku precesji osi wirowania żyroskopu, kierunek ten oscyluje wokół osi obrotu Ziemi, co pozwala na wskazanie północy geograficznej.

W nowoczesnych żyrokompasach wykorzystuje się również technologie laserowe. Żyroskopy są głównie stosowane w nawigacji morskiej, natomiast w lotnictwie używane są inne urządzenia, które nie wskazują bezpośrednio północy geograficznej.

Reklama
Reklama

Zalety żyrokompasu

  • Niewrażliwość na pole magnetyczne i zakłócenia magnetyczne.
  • Wskazywanie północ geograficznej, a nie geomagnetycznej.
  • Szybka reakcja na zmiany kursu, bez oscylacji wskazań.

Wady żyrokompasu

  • Zależność od zasilania.
  • Długi czas (3-6 godzin) potrzebny do ustawienia się w odpowiedniej pozycji po włączeniu.
  • Duże błędy pomiarowe wywołane gwałtownymi manewrami.
  • Skomplikowana konstrukcja mechaniczna.
Reklama