Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Koło zamachowe

Koło zamachowe

Koło zamachowe to obrotowa bryła charakteryzująca się dużym momentem bezwładności, stosowana do krótkotrwałego magazynowania energii mechanicznej. Działa jako akumulator mechaniczny, gromadząc energię kinetyczną. Używane jest zarówno w prostych urządzeniach, jak koła garncarskie, jak i w nowoczesnych silnikach.

Reklama

Historia

Pierwsze wykorzystania koła zamachowego sięgają neolitu, gdzie służyło do gromadzenia energii w kołach garncarskich. W XI wieku arabskim inżynierem Ibn Bassala opisano jego zastosowanie w pompach wodnych. W czasach rewolucji przemysłowej koła zamachowe znalazły zastosowanie w silnikach parowych.

Zastosowanie

  • Silniki spalinowe: podtrzymywanie ruchu podczas fazy sprężania oraz stabilizacja prędkości kątowej wału korbowego.
  • Żyrobusy: napędzanie pojazdów między przystankami.
  • Agregaty trałowe i przetwornice: wyważanie impulsów elektrycznych.
  • Koła garncarskie: utrzymywanie stałej prędkości obrotowej.

Fizyka koła zamachowego

Energia kinetyczna koła zamachowego opisana jest wzorem:

Reklama

E_k=\frac{1}{2}\cdot I\cdot \omega^2.

Moment bezwładności dla różnych typów kół zamachowych wynosi:

  • Całkowicie wypełnione: I = \frac{1}{2} mR^2.
  • Wydrążone: I = \frac{1}{2} m(R^2 + r^2).
  • Cienki pierścień: I = mR^2.

Im większy moment bezwładności, tym więcej energii może być zgromadzone, dlatego preferowane jest, aby masa koła była skoncentrowana na obrzeżu.

Koło zamachowe dwumasowe

W silnikach czterocylindrowych i większych zastosowanie koła zamachowego dwumasowego poprawia komfort pracy silnika, redukując wibracje i szarpnięcia przy załączaniu sprzęgła. Składa się ono z dwóch lżejszych kół połączonych tłumikiem drgań, co zmniejsza przenoszenie wibracji na skrzynię biegów. Dzięki temu osiąga się mniejsze zużycie paliwa oraz wydłużenie trwałości skrzyni biegów.

Jednakże koła dwumasowe są droższe i mogą charakteryzować się wyższą awaryjnością. Szacuje się, że w 2006 roku co czwarty samochód w Europie miał takie koło.

Reklama
Reklama