Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Koło rowerowe

Koło rowerowe

Koło rowerowe jest kluczowym elementem roweru, który wpływa na komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Reklama

Budowa koła

Typowe koło rowerowe składa się z:

  • piasty, do której przymocowane są szprychy,
  • obręczy, na którą zakłada się dętkę i oponę,
  • nypli, które umożliwiają naciągnięcie szprych i wycentrowanie koła.

Koło jest montowane do ramy za pomocą śrub lub zacisków uchylno-sprężynowych. Nowoczesne rowery górskie i szosowe często korzystają z szerszych osi mocujących, co zapewnia stabilność podczas jazdy.

Reklama

Standardy mocowania kół

Obecnie istnieją dwa główne typy mocowania kół:

  • Szybkozamykacz:
    • 9 mm/130 mm
    • 9 mm/135 mm
    • 10 mm/135 mm
  • Sztywna Oś:
    • Tył: 12 mm/142 mm, 12 mm/135 mm
    • Przód: 12 mm/100 mm, 15 mm/100 mm

Niektóre koła są wyposażone w opony bezdętkowe, które są lżejsze i bardziej odporne na przebicia, ale droższe w obsłudze.

Rodzaje kół

Koła szprychowe

Koła szprychowe, często stosowane w drogich rowerach sportowych, są lekkie i łatwe w naprawie. Ich trwałość zależy od odpowiedniego naprężenia szprych. Centrowanie jest kluczowe, aby uniknąć bić bocznych i promieniowych.

Szprychy mogą być zaplatane na różne sposoby, co wpływa na ich charakterystyki jezdne. W miarę użytkowania, koła szprychowe wymagają regularnego centrowania.

Koła zintegrowane

Koła zintegrowane wykonane są z jednego odlewu z aluminium lub włókna węglowego, co czyni je odpornymi na rozcentrowanie. Jednak ich podatność na pękanie jest większa. Koła te mają mniejsze opory aerodynamiczne, ale są cięższe i mogą być awaryjne, jeśli są wykonane z niskiej jakości materiałów.

Rozmiary kół

Rozmiary kół są podawane w calach lub milimetrach i odnoszą się do średnicy opony, a nie obręczy. Przykłady rozmiarów:

  • Koła 26-calowe (ISO 559) mają obręcz o średnicy 22 cali.
  • Koła 29-calowe (ISO 622) mają obręcz o średnicy około 24,5 cala.
  • Rowery szosowe używają kół 622 mm, znanych jako 700cc.

Większe koła oferują mniejsze opory toczenia, ale są cięższe i trudniejsze w przyspieszaniu. Rozmiary opon podawane są według standardu ETRTO, co zapewnia ich właściwe dobranie do obręczy.

Podsumowanie

Koła rowerowe odgrywają kluczową rolę w wydajności jazdy. Wybór odpowiedniego typu, standardu mocowania oraz rozmiaru ma istotny wpływ na komfort i bezpieczeństwo. Regularne sprawdzanie i konserwacja kół są niezbędne dla ich długowieczności.

Reklama
Reklama