Dzisiaj jest 9 lutego 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Kolej Sowiogórska

Chcę dodać własny artykuł

Kolej Sowiogórska

Kolej Sowiogórska, znana także jako Eulengebirgsbahn, to dawna normalnotorowa linia kolejowa o długości 62 km, która łączyła Dzierżoniów z Ścinawką Średnią, przebiegając przez Pieszyce, Bielawę, Srebrną Górę, Przełęcz Srebrną, Wolibórz i Słupiec. Często określana jest jedynie jako jej górski odcinek między Srebrną Górą a Woliborzem, na którym zastosowano dodatkową szynę zębatą.

Historia budowy

Budowę kolei rozpoczęła spółka akcyjna Eulengebirgsbahn AG zu Reichenbach, powołana w lipcu 1899 roku. Projekt trasy zrealizowano w latach 1895-1896, a głównym celem było wsparcie transportu węgla oraz rozwój turystyki. Prace budowlane zaczęły się w 1897 roku, a linia oddawana była do użytku w kilku etapach:

  • 1 czerwca 1900 – Dzierżoniów – Pieszyce Górne
  • 1 października 1900 – Bielawa
  • 12 grudnia 1900 – Srebrna Góra
  • 5 sierpnia 1902 – Srebrna Góra – Ścinawka Średnia
  • 1 grudnia 1903 – Radków i kamieniołomy (odcinek Heuscheuergebirgsbahn)

Odcinek między Srebrną Górą a Woliborzem był szczególnie trudny do zbudowania, wymagając m.in. dwóch wiaduktów oraz głębokich wkopów w skałach. W pracach uczestniczyło około 300 robotników, a maksymalne nachylenie torów wynosiło do 6%.

Okres działalności

Do wybuchu I wojny światowej kolej cieszyła się umiarkowanym zainteresowaniem, jednak nie była zyskowna z powodu wysokich kosztów eksploatacji. W czasie wojny ruch turystyczny spadł, a po wojnie nie doszło do pełnego odrodzenia z powodu kryzysu ekonomicznego. Transport węgla stał się bardziej opłacalny przez inne linie kolejowe.

W latach 30. XX wieku kolej zaczęła stopniowo likwidować ruch. Ostatecznie, 12 października 1931 roku zawieszono ruch na odcinku Wolibórz – Srebrna Góra, a w latach 1933-1934 rozebrano tory, kończąc działalność kolei.

Przejęcie linii

29 kwietnia 2019 roku samorząd województwa dolnośląskiego podpisał protokół przejęcia linii między Srebrną Górą a Bielawą Zachodnią.

Bibliografia

  • Leszek Kumor: Koleją zębatą w Sudetach Środkowych
  • Leszek Kumor, Andrzej Ubysz: Kolejka Sowiogórska – część północna
  • Andrzej Szynkiewicz: Eulengebirgsbahn – czyli nierealne marzenie jakie zrealizowano

Linki zewnętrzne