Dzisiaj jest 22 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Kolej Nadwiślańska

Kolej Nadwiślańska

Kolej Nadwiślańska, znana również jako Droga Żelazna Nadwiślańska, to linia kolejowa otwarta 29 sierpnia 1877 roku. Łączyła Mławę z Warszawą, Lublinem, Chełmem oraz Kowlem, przebiegając przez obszary Królestwa Polskiego pod zaborami. Linia miała rozstaw torów rosyjskich wynoszący 1524 mm i w 1887 roku zatrudniała 2364 pracowników.

Historia

Linie kolejowe w Królestwie Polskim powstawały z opóźnieniem, a budowa Drogi Żelaznej Nadwiślańskiej umożliwiła połączenie Wołynia z ufortyfikowanymi terenami nad Wisłą. Trasa została ukończona po uruchomieniu kolei obwodowej w Warszawie. Kolej biegła na północ do Mławy, gdzie łączyła się z linią prowadzącą do Gdańska. W Warszawie nawiązywała połączenie z innymi ważnymi liniami kolejowymi.

Kolej Nadwiślańska odgrywała kluczową rolę strategiczną, łącząc istotne twierdze rosyjskie w regionie. Jej oddanie do użytku miało miejsce w 1877 roku, a niektóre źródła podają datę 20 września 1876 roku.

Dworce

  • Dworzec Warszawa-Praga (zniszczony)
  • Dworzec Główny w Lublinie (otwarty w 1877 roku)
  • Dworzec w Chełmie (pierwszy drewniany dworzec, również otwarty w 1877 roku)
  • Dworzec Gdański (wybudowany po I wojnie światowej)

W okolicach Warszawy w 1894 roku linia miała przystanki w miejscowościach takich jak Nowy Dwór, Jabłonna, Wawer czy Otwock. Przed 1939 rokiem przez linię przebiegało 13 stacji i przystanków osobowych, w tym Warszawa Praga i Warszawa Gocławek.

W 1896 roku Kolej Nadwiślańska została połączona z Koleją Warszawsko-Terespolską, a w 1897 roku dołączyła do niej Kolej Iwangorodzko-Dąbrowska, tworząc zintegrowany system transportowy.