Kolej Górnośląska
Kolej Górnośląska (niem. Oberschlesische Eisenbahn, w skrócie OSE) to prywatna kolej, która została założona w Prusach w celu budowy linii łączącej Wrocław z Górnym Śląskiem. Linia ta została oddana do użytku 3 października 1846 roku. W kolejnych latach przedsiębiorstwo zbudowało i przejęło wiele innych linii, co uczyniło je jednym z największych operatorów kolejowych w Europie przed nacjonalizacją w 1883 roku.
Historia
W 1816 roku Carl Johann Bernhard Karsten zaproponował projekt kolejowego połączenia Górnego Śląska z Wrocławiem, jednak został on odrzucony na rzecz transportu wodnego. W 1836 roku powołano Komitet Założycielski Kolei Górnośląskiej, a po uzyskaniu koncesji w 1840 roku rozpoczęto budowę trasy. Pierwszy odcinek Wrocław – Oława otwarto 22 maja 1842 roku, a do 1846 roku linia została przedłużona do Mysłowic, osiągając długość 196,3 km.
W początkowym okresie na trasie kursowały trzy pary pociągów osobowych, a czas przejazdu wynosił od 6½ godziny. Ceny biletów w klasie trzeciej wynosiły 73 srebrne grosze, a w pierwszej – 159 groszy.
W 1857 roku zarząd nad OSE przeszedł w ręce państwa pruskiego, a pełne połączenie z KPEV miało miejsce w 1883 roku. W tym czasie OSE zbudowało wiele innych linii, w tym Górnośląskie Koleje Wąskotorowe.
Trasy
Główna linia Wrocław – Mysłowice
- Pociągi kursowały według rozkładu z 20 maja 1858 roku.
Pozostałe linie Oberschlesische Eisenbahn AG
- Górnośląskie Koleje Wąskotorowe
- Linia kolejowa Wrocław – Międzylesie
- Linia kolejowa Wrocław – Poznań