Życie
Kōbō Abe był japońskim prozaikiem, dramaturgiem i autorem scenariuszy, uznawanym za jednego z najbardziej innowacyjnych twórców Japonii po 1945 roku. Urodził się w Tokio w 1924 roku, ale dorastał w Mukdenie (obecnie Shenyang) w Mandżurii, gdzie jego ojciec pracował jako lekarz. Po powrocie do Japonii w 1941 roku, rozpoczął studia medyczne na Tokijskim Uniwersytecie Cesarskim. Po ukończeniu studiów w 1948 roku nie podjął praktyki lekarskiej, decydując się na karierę literacką.
Abe ożenił się w 1947 roku z graficzką Machiko Yamada, z którą miał córkę Neri. W tym samym roku dołączył do grupy literackiej związanej z czasopismem „Kindai Bungaku”, gdzie zainteresował się surrealizmem. W latach 1951-1962 był członkiem Japońskiej Partii Komunistycznej, jednak został z niej wyrzucony za sprzeciw wobec metod kierownictwa. W 1973 roku założył własną grupę teatralną, Abe Kōbō Studio. Zmarł w 1993 roku na zawał serca.
Twórczość
Abe jest uważany za czołowego przedstawiciela japońskiego modernizmu powojennego, w swoich dziełach nawiązując do Franza Kafki oraz wpływów francuskiej nowej powieści. Jego postacie często borykają się z zagubieniem w nowoczesnym świecie, co odzwierciedla ich wewnętrzne lęki i wątpliwości. W latach 50. XX wieku zainteresował się surrealizmem i fantastyką naukową. Powieść Dai yon kampyōki (Czwarta epoka) uznawana jest za pierwszą japońską powieść science-fiction.
Największą popularność przyniosła mu powieść Kobieta z wydm (1962), która zdobyła uznanie na Zachodzie i została sfilmowana. Abe był również autorem scenariuszy do wielu filmów, współpracując m.in. z reżyserem Hiroshim Teshigaharą.
Wybrane dzieła
- Mumei shishū (1947)
- Owarishi michi no shirube ni (1948)
- Akai mayu (1949)
- Kabe – S. Karuma-shi no hanzai (1951)
- Chinnyūsha (1952)
- Suna no onna (1962)
- Tanin no kao (1964)
- Moetsukita-chizu (1966)
- Hako otoko (1973)
- Hakobune Sakura-maru (1984)
Bibliografia
- Sandra Buckley, The Encyclopedia of Contemporary Japanese Culture, Taylor and Francis, 2009
- Leksykon pisarzy świata XX wiek, Fundacja „Literatura Światowa”, Warszawa 1993