Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Kinezjologia edukacyjna

Kinezjologia edukacyjna

Kinezjologia edukacyjna, znana również jako „gimnastyka mózgu” (ang. Brain Gym), to metoda terapii rozwinięta przez dra Paula E. Dennisona. Jest stosowana w celu wsparcia osób z zaburzeniami ruchowymi, trudnościami w nauce czy problemami z uwagą. Jej zwolennicy twierdzą, że wykorzystanie naturalnego ruchu fizycznego może poprawić organizację pracy mózgu i ciała oraz zwiększyć możliwości psychiczne.

Reklama

Metoda ma na celu poprawę równowagi psychicznej, poczucia własnej wartości oraz umiejętności komunikacyjnych. Zgodnie z teorią twórcy, kinezjologia opiera się na trzech aspektach funkcjonowania mózgu: lateralności, skupieniu i ześrodkowaniu. Jest stosowana w pracy z dziećmi, które:

  • mają specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia),
  • są nadpobudliwe psychoruchowo (np. z zespołem ADHD),
  • potrzebują poprawy funkcji umysłowych (pamięć, koncentracja).

Krytyka

Kinezjologia edukacyjna spotyka się z wieloma zastrzeżeniami, zarówno merytorycznymi, jak i społecznymi:

Reklama
  • Merytoryczne:
    • Brak zgodności z naukową wiedzą na temat budowy i funkcjonowania mózgu.
    • Błędne założenia dotyczące lateralizacji mózgu, w tym podział funkcji pomiędzy półkulami.
    • Brak dowodów na skuteczność ćwiczeń w rozwoju funkcji mózgowych.
    • Brak diagnozy neuropsychologicznej oraz dostosowania terapii do wieku dziecka.
    • Zastosowanie pseudonaukowego języka i wątpliwe interpretacje odruchów.
  • Społeczne:
    • Wysokie opłaty za terapię.
    • Manipulacja rodzicami i wprowadzenie w błąd pedagogów.

Brakuje przekonywujących dowodów na skuteczność kinezjologii edukacyjnej. Metoda nie jest zalecana przez środowisko naukowe i często jest porównywana z innymi pseudonaukowymi podejściami, takimi jak metoda Domana.

Reklama
Reklama