Kecz – charakterystyka
Kecz to typ żaglowca o konstrukcji dwumasztowej, z grotmasztem i bezanmasztem. W tym typie żaglowca pierwszy maszt jest wyższy, a ożaglowanie jest skośne na wszystkich masztach. Kluczową cechą kecza jest umiejscowienie bezanmasztu za urządzeniem sterowym, co odróżnia go od jola, gdzie bezanmaszt znajduje się na nawisie rufowym. Innym podobnym typem jest szkuner, który ma przedni maszt mniejszy lub równy tylnemu.
Rodzaje keczy
- Jol: bezanmaszt na nawisie rufowym.
- Szkuner: mniejszy lub równy przedni maszt.
Kecz z XVIII-XIX wieku
Tradycyjny kecz wyewoluował z trzymasztowego pełnorejowca, w którym usunięto fokmaszt, zastępując go długim bukszprytem oraz dużymi sztakslami przednimi. W XVIII wieku klasyczny kecz miał na grotmaszcie jeden żagiel gaflowy i dwa rejowe, a na bezanmaszcie – jeden gaflowy i jeden rejowy. Przestrzeń powstała po usunięciu fokmasztu umożliwiła umieszczenie moździerzy dużego kalibru w dziobowej części pokładu, co doprowadziło do powstania tzw. keczy bombowych, wykorzystywanych w niektórych marynarkach wojennych, jak np. brytyjska.
Uwagi
Kecz jest ceniony za swoją funkcjonalność i wszechstronność, co czyni go interesującym obiektem badań w dziedzinie historii żeglarstwa.