Kawanishi H6K
Kawanishi H6K (oznaczenie amerykańskie: Mavis lub Tillie) to japońska łódź latająca o konstrukcji całkowicie metalowej, pełniąca funkcje patrolowe, pasażerskie i transportowe w okresie II wojny światowej.
Historia
W 1934 roku japońska marynarka wojenna ogłosiła wymagania dotyczące projektu latającej łodzi patrolowej, co doprowadziło do powstania modelu S w wytwórni Kawanishi. Po pomyślnych testach, w 1936 roku zbudowano cztery prototypy, z których wybrano wersję z silnikami Mitsubishi Kinsei 43. Produkcja seryjna rozpoczęła się od oznaczenia H6K1, a następnie wprowadzono kolejne wersje, w tym H6K2 i H6K4.
Produkcję zakończono w 1945 roku, łączna liczba wyprodukowanych egzemplarzy wyniosła 215.
Użycie w lotnictwie
Kawanishi H6K była kluczowym samolotem patrolowym japońskiej marynarki wojennej, operującym głównie na południowo-zachodnim Pacyfiku. Po zakończeniu II wojny światowej, maszyny te były używane przez lotnictwo Indonezji.
Opis konstrukcji
Kawanishi H6K to czterosilnikowy górnopłat z konstrukcją półskorupową. Charakteryzował się trójdzielnym płatem oraz klasycznymi pływakami wspornikowymi. Załoga liczyła 9 osób, a w kabinie pilotów znajdowały się również stanowiska strzeleckie.
Dane techniczne
- Napęd: 4 silniki Mitsubishi MK8D Kinsei 46, każdy o mocy 1070 KM
- Wymiary: Rozpiętość 40 m, długość 25,625 m, wysokość 6,27 m
- Masa: Normalna masa startowa 17 000 kg, maksymalna 23 000 kg
- Prędkość: Maksymalna 340 km/h, przelotowa 259 km/h
- Pułap: 9610 m
- Zasięg: Normalny 4800 km, maksymalny 6080 km
- Uzbrojenie: 1 działko 20 mm, 4 karabiny maszynowe 7,7 mm, do 1600 kg ładunku (2 bomby lub 2 torpedy)
Kawanishi H6K w znaczący sposób przyczyniła się do operacji japońskiego lotnictwa w czasie II wojny światowej, a jej różnorodne wersje pozwalały na elastyczność w zadaniach patrolowych i transportowych.