Dzisiaj jest 7 lutego 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Kawanishi H6K

Chcę dodać własny artykuł

Kawanishi H6K

Kawanishi H6K (oznaczenie amerykańskie: Mavis lub Tillie) to japońska łódź latająca o konstrukcji całkowicie metalowej, pełniąca funkcje patrolowe, pasażerskie i transportowe w okresie II wojny światowej.

Historia

W 1934 roku japońska marynarka wojenna ogłosiła wymagania dotyczące projektu latającej łodzi patrolowej, co doprowadziło do powstania modelu S w wytwórni Kawanishi. Po pomyślnych testach, w 1936 roku zbudowano cztery prototypy, z których wybrano wersję z silnikami Mitsubishi Kinsei 43. Produkcja seryjna rozpoczęła się od oznaczenia H6K1, a następnie wprowadzono kolejne wersje, w tym H6K2 i H6K4.

Produkcję zakończono w 1945 roku, łączna liczba wyprodukowanych egzemplarzy wyniosła 215.

Użycie w lotnictwie

Kawanishi H6K była kluczowym samolotem patrolowym japońskiej marynarki wojennej, operującym głównie na południowo-zachodnim Pacyfiku. Po zakończeniu II wojny światowej, maszyny te były używane przez lotnictwo Indonezji.

Opis konstrukcji

Kawanishi H6K to czterosilnikowy górnopłat z konstrukcją półskorupową. Charakteryzował się trójdzielnym płatem oraz klasycznymi pływakami wspornikowymi. Załoga liczyła 9 osób, a w kabinie pilotów znajdowały się również stanowiska strzeleckie.

Dane techniczne

  • Napęd: 4 silniki Mitsubishi MK8D Kinsei 46, każdy o mocy 1070 KM
  • Wymiary: Rozpiętość 40 m, długość 25,625 m, wysokość 6,27 m
  • Masa: Normalna masa startowa 17 000 kg, maksymalna 23 000 kg
  • Prędkość: Maksymalna 340 km/h, przelotowa 259 km/h
  • Pułap: 9610 m
  • Zasięg: Normalny 4800 km, maksymalny 6080 km
  • Uzbrojenie: 1 działko 20 mm, 4 karabiny maszynowe 7,7 mm, do 1600 kg ładunku (2 bomby lub 2 torpedy)

Kawanishi H6K w znaczący sposób przyczyniła się do operacji japońskiego lotnictwa w czasie II wojny światowej, a jej różnorodne wersje pozwalały na elastyczność w zadaniach patrolowych i transportowych.