Dzisiaj jest 15 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Katastrofa kolejowa w Reptowie

Katastrofa kolejowa w Reptowie

Katastrofa kolejowa miała miejsce 5 maja 1997 roku o godzinie 12:25 na stacji Reptowo, w wyniku wypadku pociągu pospiesznego nr 83102 „Barbakan” relacji Świnoujście – Kraków Główny. W zdarzeniu zginęło dwanaście osób, a trzydzieści sześć zostało rannych. Zdarzenie zakwalifikowano do kategorii 134, czyli wypadków z przyczyn nieustalonych, a w celu wyjaśnienia okoliczności powołano komisję dochodzeniową.

Charakterystyka katastrofy

Pociągi biorące udział w katastrofie

  • Pociąg pospieszny nr 83102 „Barbakan”: elektryczna lokomotywa EU07-150 oraz jedenaście wagonów osobowych. Masa ok. 640 ton, długość ok. 290 m.
  • Pociąg towarowy nr 84368: elektryczna lokomotywa ET22-1073 oraz dwadzieścia wagonów-platform. Masa ok. 560 ton, długość ok. 420 m.

Miejsce zdarzenia i warunki

Wypadek miał miejsce na dwutorowej, zelektryfikowanej linii kolejowej nr 351 na stacji Reptowo. Warunki atmosferyczne były dobre, a widoczność nieograniczona.

Przebieg wypadku

Podczas przejazdu pociągu „Barbakan” przez stację, w momencie przejazdu szóstego wagonu, nastąpiła zmiana położenia zwrotnicy. Pociąg jechał z prędkością około 116 km/h, co spowodowało wykolejenie i zderzenie z pociągiem towarowym. W wyniku tego zdarzenia zginęło jedenaście osób (jedna zmarła później w szpitalu), a trzydzieści sześć osób odniosło obrażenia.

Akcja ratunkowa

W działaniach ratunkowych uczestniczyły szesnaście jednostek straży pożarnej, policja oraz zespoły medyczne. Na miejscu byli także przedstawiciele rządu, w tym minister spraw wewnętrznych. Po akcji odbyła się ceremonia wręczenia nagród dla ratowników oraz mieszkańców, którzy pomagali ofiarom.

Przyczyny katastrofy

Komisja dochodzeniowa ustaliła, że przyczyną wypadku były drgania wywołane przez przejazd pociągu oraz nieprawidłowe ustawienie zwrotnicy. W toku dochodzenia wykluczono winę pracowników kolejowych. Prokuratura umorzyła sprawę z powodu braku przestępstwa.

Profilaktyka i upamiętnienie ofiar

Po katastrofie wprowadzono szereg działań profilaktycznych, takich jak wymiana rozjazdów. W miejscu tragedii ustawiono krzyż oraz tablicę upamiętniającą ofiary.