Katastrofa kolejowa pod Otłoczynem
Katastrofa miała miejsce 19 sierpnia 1980 roku o godzinie 4:30 w odstępie Otłoczyn – Brzoza Toruńska. Czołowe zderzenie pociągu osobowego relacji Toruń Główny – Łódź Kaliska z pociągiem towarowym Otłoczyn – Wrocki spowodowało śmierć 67 osób oraz rany u 64 kolejnych, co czyni to zdarzenie jedną z najtragiczniejszych katastrof w historii polskich kolei.
Przyczyny i przebieg zdarzenia
Wypadek został sklasyfikowany jako niezatrzymanie się pociągu przed sygnałem „Stój”. Pociąg osobowy nr 5130 odjechał z Torunia Głównego z opóźnieniem, a o 4:20 pociąg towarowy nr 11599 bez zezwolenia opuścił stację Otłoczyn, minął sygnał „Stój” i wyjechał na tor przeciwny do zasadniczego kierunku ruchu.
O 4:30 doszło do zderzenia w kilometrze 99,312 linii kolejowej nr 18. Pociąg osobowy jechał z prędkością 85 km/h, a towarowy 33 km/h. W wyniku kolizji obie lokomotywy oraz kilka wagonów zostały zniszczone, a śmierć poniosły osoby z obu pociągów.
Akcja ratunkowa
O godzinie 4:45 powiadomiono organy Milicji Obywatelskiej. Na miejsce wypadku wysłano oddziały straży pożarnej oraz karetki pogotowia. Akcja ratunkowa była trudna ze względu na zniszczenia i zakleszczenie pasażerów w wagonach. Wiele ofiar zmarło w wyniku obrażeń lub braku szybkiej pomocy. Ranni zostali przewiezieni do szpitali w Toruniu, Aleksandrowie Kujawskim i Włocławku.
Uczczenie pamięci ofiar
Na miejscu katastrofy postawiono pomnik upamiętniający ofiary. Projekt pomnika, który symbolizuje życie doczesne i pozagrobowe, wykonał Jacek Marek Krzyżyński. Pomnik został wielokrotnie profanowany, a niektóre elementy skradzione.
Podsumowanie
Katastrofa kolejowa pod Otłoczynem to tragiczne wydarzenie, które miało poważne konsekwencje dla polskich kolei. Zdarzenie to pozostaje w pamięci jako jedno z najtragiczniejszych w historii transportu kolejowego w Polsce. Wspomnienie ofiar jest pielęgnowane poprzez pomniki i wystawy upamiętniające.