Karmapa
Karmapa, znany jako Pan Aktywności, jest zwierzchnikiem linii Karma Kagyu, największej z linii buddyjskich w szkole Kagyu, jednej z czterech głównych szkół buddyzmu tybetańskiego. Obecnie ta szkoła dynamicznie rozwija się w Europie.
Znaczenie Karmapy
Imię Karmapa oznacza „Pan Aktywności”, co odnosi się do jego roli jako manifestacji bodhisattwy współczucia, Awalokiteśwary. Karmapa jest pierwszym świadomie odradzającym się tulku w Tybecie, a jego pojawienie się zostało przepowiedziane przez samego Buddę w sutrach, takich jak Bhadrakalpa i Samadhiraja.
Czarna Korona
Symbolem Karmapy jest Czarna Korona, stworzona przez dakinie z ich włosów, która ma moc budzenia głębokich stanów otwartości umysłu. Została podarowana Karmapie jako znak uznania jego duchowego urzeczywistnienia. Korona, prezentowana przez Karmapów, została podarowana V Karmapie Deszin Sziegpa przez chińskiego cesarza. W 1993 roku zniknęła podczas przejęcia klasztoru Rumtek przez ludzi Tai Situ Rinpocze.
Linia Karmapów
Linia Karmapów rozpoczęła się od Dysum Czienpa, urodzonego w 1110 roku. Już w młodym wieku studiował buddyjskie nauki, a po spotkaniu z Gampopą osiągnął oświecenie. Został uznany za Karmapę, a jego uczniowie odnaleźli jego kolejną inkarnację, Karma Pakshi, dzięki wskazówkom pozostawionym przez Dysum Czienpa. Od tego czasu Karmapa jest uznawany za duchowego nauczyciela i dzierżawcę unikatowych metod w szkole Karma Kagyu.
Lista Karmapów
- Dysum Czienpa (1110–1193)
- Karma Pakshi (1204–1283)
- Rangdziung Dordże (1284–1339)
- Rolpe Dordże (1340–1383)
- Deszin Sziegpa (1384–1415)
- Tongła Donden (1416–1453)
- Czodrak Gjamtso (1454–1506)
- Mikjo Dordże (1507–1554)
- Łanczung Dordże (1556–1603)
- Czojing Dordże (1604–1674)
- Jeszie Dordże (1676–1702)
- Ciangciub Dordże (1703–1732)
- Dudul Dordże (1733–1797)
- Thegczok Dordże (1798–1868)
- Khacziab Dordże (1871–1922)
- Rangdziung Rigpe Dordże (1924–1981)
- Taje Dordże (ur. 1983) lub Ogjen Trinlej Dordże (ur. 1985)