Kancelaria Sejmu
Kancelaria Sejmu to instytucja wspierająca Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w obszarach prawnych, organizacyjnych, doradczych, finansowych i technicznych. Jej zadania obejmują również wsparcie dla posłów oraz klubów parlamentarnych, a także administracyjne wsparcie Zgromadzenia Narodowego.
W celu wsparcia procesu legislacyjnego i zapewnienia jego transparentności, Kancelaria m.in.:
- opracowuje jednolite teksty ustaw, które są ogłaszane przez Marszałka Sejmu,
- utrzymuje Internetowy System Aktów Prawnych (ISAP),
- udostępnia transmisje z obrad Sejmu oraz komisji sejmowych w Internecie.
Szef Kancelarii podlega Marszałkowi i kieruje pracami Kancelarii przy pomocy dwóch zastępców oraz dyrektora generalnego, który zarządza Gabinetem Marszałka.
Kierownictwo Kancelarii
- Jacek Cichocki – Szef Kancelarii
- Michał Deskur – zastępca szefa Kancelarii
- Dariusz Salamończyk – zastępca szefa Kancelarii
- Stanisław Zakroczymski – dyrektor generalny Gabinetu Marszałka Sejmu
Historia Szefów Kancelarii Sejmu od 1990 roku
- Ryszard Stemplowski (1990–1993)
- Wojciech Popkowski (1993–1994, p.o.)
Kancelaria Sejmu zajmuje się również wypłatą uposażeń i diet poselskich, finansowaniem podróży krajowych i zagranicznych oraz zakwaterowaniem posłów w Warszawie. W 2022 roku wydatki Kancelarii wyniosły 532,2 mln zł, a dochody 5,7 mln zł. Średnie zatrudnienie wynosiło 1735 osób, a przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto wyniosło 11 801 zł.
Publikacje Kancelarii
- Analizy BAS
- Infos
- Kronika Sejmowa
- Przegląd Sejmowy
- Studia BAS
- Zeszyty Prawnicze Biura Analiz Sejmowych