Dzisiaj jest 16 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Kancelaria Sejmu

Kancelaria Sejmu

Kancelaria Sejmu to instytucja wspierająca Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w obszarach prawnych, organizacyjnych, doradczych, finansowych i technicznych. Jej zadania obejmują również wsparcie dla posłów oraz klubów parlamentarnych, a także administracyjne wsparcie Zgromadzenia Narodowego.

W celu wsparcia procesu legislacyjnego i zapewnienia jego transparentności, Kancelaria m.in.:

  • opracowuje jednolite teksty ustaw, które są ogłaszane przez Marszałka Sejmu,
  • utrzymuje Internetowy System Aktów Prawnych (ISAP),
  • udostępnia transmisje z obrad Sejmu oraz komisji sejmowych w Internecie.

Szef Kancelarii podlega Marszałkowi i kieruje pracami Kancelarii przy pomocy dwóch zastępców oraz dyrektora generalnego, który zarządza Gabinetem Marszałka.

Kierownictwo Kancelarii

  • Jacek Cichocki – Szef Kancelarii
  • Michał Deskur – zastępca szefa Kancelarii
  • Dariusz Salamończyk – zastępca szefa Kancelarii
  • Stanisław Zakroczymski – dyrektor generalny Gabinetu Marszałka Sejmu

Historia Szefów Kancelarii Sejmu od 1990 roku

  • Ryszard Stemplowski (1990–1993)
  • Wojciech Popkowski (1993–1994, p.o.)

Kancelaria Sejmu zajmuje się również wypłatą uposażeń i diet poselskich, finansowaniem podróży krajowych i zagranicznych oraz zakwaterowaniem posłów w Warszawie. W 2022 roku wydatki Kancelarii wyniosły 532,2 mln zł, a dochody 5,7 mln zł. Średnie zatrudnienie wynosiło 1735 osób, a przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto wyniosło 11 801 zł.

Publikacje Kancelarii

  • Analizy BAS
  • Infos
  • Kronika Sejmowa
  • Przegląd Sejmowy
  • Studia BAS
  • Zeszyty Prawnicze Biura Analiz Sejmowych