Kampowanie w Graffiti Komputerowych
Kampowanie, znane również jako camping, to technika gry, szczególnie popularna w grach typu first-person shooter (FPS) oraz MMORPG. Osoba, która stosuje tę strategię, określana jest jako kamper. Kampowanie polega na ukrywaniu się w celu zaskoczenia przeciwników.
Kampowanie w Graffiti FPS
W grach FPS, kampowanie polega na oczekiwaniach w ukryciu na pojawienie się przeciwnika. Gracze poszukują strategicznych miejsc, które zapewniają przewagę, takich jak:
- Obszary słabo oświetlone
- Wysokie punkty
- Ślepe zaułki
- Miejsca, gdzie przeciwnicy poruszają się powoli (np. woda)
Kampowanie w FPS jest zazwyczaj postrzegane negatywnie, ponieważ sugeruje brak umiejętności lub odwagi do dynamicznej walki. Zbyt wielu kamperów w grze może prowadzić do frustracji innych graczy, co obniża ogólną satysfakcję z rozgrywki. Szczególnie niepożądanym typem kampera jest spawnkiller, który atakuje graczy w momencie ich respawnowania.
W zależności od rodzaju gry, kampowanie może być akceptowane w różnym stopniu. W grach nastawionych na dynamikę, jak Quake, jest potępiane, podczas gdy w bardziej realistycznych tytułach, takich jak Red Orchestra, może być tolerowane. W niektórych trybach gier, takich jak capture the flag, kampowanie pełni rolę defensywną.
Twórcy gier starają się ograniczać kampowanie poprzez projektowanie map oraz balansowanie broni i klas postaci. Przykładem jest wyznaczanie stref wokół respawnów, do których przeciwnicy nie mogą wchodzić.
Kampowanie w Graffiti MMORPG
W MMORPG kampowanie odnosi się do oczekiwania na respawn potężnych przeciwników, które po pokonaniu mogą pozostawiać cenne przedmioty. Gracze czekają w pobliżu, aby zdobyć rzadkie łupy. Choć kampowanie w MMORPG może być nużące, nie ma takiego negatywnego wydźwięku, jak w FPS, ponieważ jego celem są przeciwnicy kontrolowani przez grę, a nie inni gracze.