Kabotaż w Transporcie
Kabotaż, pochodzący z francuskiego terminu caboter, to forma eksportu usług transportowych, która obejmuje przewozy ładunków lub osób między punktami zlokalizowanymi wyłącznie poza terytorium kraju, w którym przewoźnik ma swoją siedzibę.
Rodzaje Żeglugi Kabotażowej
Żegluga kabotażowa odbywa się pomiędzy portami tego samego państwa. Wyróżniamy dwa główne typy:
- Kabotaż mały – przewozy w obrębie jednego morza (np. Gdynia – Świnoujście).
- Kabotaż wielki – przewozy pomiędzy portami znajdującymi się w różnych morzach (np. Archangielsk – Władywostok).
Termin kabotaż odnosi się również do żeglugi przybrzeżnej, a statki przeznaczone do tej formy przewozu nazywane są kabotażowcami.
Transport Kabotażowy
Transport kabotażowy dotyczy przewozów realizowanych przez pojazdy, kolej lub samoloty zarejestrowane w innym państwie. Przykładem może być pojazd zarejestrowany w Polsce, który przewozi towary lub osoby w Belgii.
W Unii Europejskiej, transport samochodowy kabotażowy jest legalny, pod warunkiem spełnienia kilku wymogów, które uniemożliwiają stałą obsługę przewozów wewnętrznych przez firmy zarejestrowane w innych krajach.
Pochodzenie Terminu
Termin „kabotaż” często kojarzy się z XVI-wiecznym podróżnikiem Giovannim Cabotem, który badał wybrzeża nowych lądów. Nie znaleziono jednak dowodów na bezpośrednie powiązanie tego terminu z jego nazwiskiem.
Podsumowanie
Kabotaż odgrywa istotną rolę w transporcie międzynarodowym, umożliwiając elastyczność w przewozach. Jego regulacje, zwłaszcza w kontekście Unii Europejskiej, są kluczowe dla zapewnienia uczciwej konkurencji i bezpieczeństwa transportu.