Junkers Ju 322 Mammut
Junkers Ju 322, znany jako Mammut, był niemieckim ciężkim szybowcem transportowo-desantowym, zaprojektowanym w 1940 roku w kontekście planowanej inwazji na Wyspy Brytyjskie. Celem było stworzenie flotylli szybowców zdolnych do transportu ciężkiego sprzętu wojskowego, takiego jak czołgi czy działa przeciwlotnicze.
Historia i rozwój
W 1940 roku ministerstwo lotnictwa III Rzeszy zleciło konstrukcję szybowców wytwórniom Messerschmitt i Junkers, z napiętym terminem na realizację. Projekt Junkersa był całkowicie drewniany i oparty na koncepcji latającego skrzydła, z dużą ładownią umieszczoną w pogrubionym płacie. Szybowiec posiadał otwierane do góry pokrycie przedniej krawędzi, co ułatwiało załadunek, oraz klasyczne usterzenie dla stabilności w locie.
Pilot był umieszczony w asymetrycznej kabinie, a w ładowni znajdowały się wieżyczki dla strzelców pokładowych. Szybowiec startował z wózka, który był odrzucany po starcie, a lądował na płozach. Problemy pojawiły się przy próbach załadunku, w tym załamanie podłogi ładowni podczas testów z czołgiem.
W kwietniu 1941 roku odbył się jedyny lot prototypu Ju-322 V-1. Po odczepieniu od holującego Ju-90, Mammut okazał się niesterowny, co zmusiło załogę do lądowania w terenie. Ostatecznie, oba prototypy i pozostałe elementy serii zostały zniszczone.
Dane techniczne
- Długość: 30,25 m
- Rozpiętość: 62,0 m
- Wysokość: 10,0 m
- Masa własna: 26 000 kg
- Masa całkowita: 36 000 kg
Podsumowanie
Junkers Ju 322 Mammut był ambitnym projektem, który nie doczekał się masowej produkcji ani skutecznego wykorzystania w działaniach wojennych. Problemy konstrukcyjne i ograniczenia testowe doprowadziły do jego likwidacji, co stanowi smutny epilog dla potencjalnie innowacyjnego rozwiązania transportowego w lotnictwie wojskowym.