Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Junkers Ju 322

Junkers Ju 322 Mammut

Junkers Ju 322, znany jako Mammut, był niemieckim ciężkim szybowcem transportowo-desantowym, zaprojektowanym w 1940 roku w kontekście planowanej inwazji na Wyspy Brytyjskie. Celem było stworzenie flotylli szybowców zdolnych do transportu ciężkiego sprzętu wojskowego, takiego jak czołgi czy działa przeciwlotnicze.

Reklama

Historia i rozwój

W 1940 roku ministerstwo lotnictwa III Rzeszy zleciło konstrukcję szybowców wytwórniom Messerschmitt i Junkers, z napiętym terminem na realizację. Projekt Junkersa był całkowicie drewniany i oparty na koncepcji latającego skrzydła, z dużą ładownią umieszczoną w pogrubionym płacie. Szybowiec posiadał otwierane do góry pokrycie przedniej krawędzi, co ułatwiało załadunek, oraz klasyczne usterzenie dla stabilności w locie.

Pilot był umieszczony w asymetrycznej kabinie, a w ładowni znajdowały się wieżyczki dla strzelców pokładowych. Szybowiec startował z wózka, który był odrzucany po starcie, a lądował na płozach. Problemy pojawiły się przy próbach załadunku, w tym załamanie podłogi ładowni podczas testów z czołgiem.

Reklama

W kwietniu 1941 roku odbył się jedyny lot prototypu Ju-322 V-1. Po odczepieniu od holującego Ju-90, Mammut okazał się niesterowny, co zmusiło załogę do lądowania w terenie. Ostatecznie, oba prototypy i pozostałe elementy serii zostały zniszczone.

Dane techniczne

  • Długość: 30,25 m
  • Rozpiętość: 62,0 m
  • Wysokość: 10,0 m
  • Masa własna: 26 000 kg
  • Masa całkowita: 36 000 kg

Podsumowanie

Junkers Ju 322 Mammut był ambitnym projektem, który nie doczekał się masowej produkcji ani skutecznego wykorzystania w działaniach wojennych. Problemy konstrukcyjne i ograniczenia testowe doprowadziły do jego likwidacji, co stanowi smutny epilog dla potencjalnie innowacyjnego rozwiązania transportowego w lotnictwie wojskowym.

Reklama
Reklama