Judaizm Postępowy
Judaizm postępowy, znany również jako reformowany lub liberalny, to nurt judaizmu, który powstał w XIX wieku w Niemczech. Jego początki sięgają reformy liturgicznej Izraela Jacobsona w 1810 roku, która wprowadziła hymny w języku niemieckim oraz muzykę organową. Synagogi tego nurtu są nazywane „Tempel” (świątynia).
Judaizm postępowy różni się od tradycyjnego judaizmu rabinicznego w kilku kluczowych aspektach:
- Uznawanie prawa żydowskiego za historyczne i podległe reformom.
- Pełne równouprawnienie kobiet w liturgii.
- Elastyczność w przestrzeganiu zasad koszerności i obchodzenia szabatu.
- Porzucenie idei osobowego Mesjasza i uznanie Żydów za grupę wyznaniową.
Po Holokauście judaizm reformowany zaakceptował państwo Izrael oraz syjonizm. Jest najliczniejszy w USA, gdzie większość Żydów się z nim identyfikuje, natomiast w Izraelu jest stosunkowo nieliczny.
Relacje z innymi Ruchami
Judaizm reformowany nie jest uznawany przez judaizm ortodoksyjny, jednak utrzymuje przyjazne relacje z judaizmem konserwatywnym. W Wielkiej Brytanii istnieje również judaizm liberalny, który jest odrębny od reformowanego.
Judaizm Reformowany w Polsce
W 1999 roku w Warszawie powstała grupa, która zainicjowała Beit Warszawa. W 2006 roku polska społeczność żydów reformowanych po raz pierwszy od II wojny światowej miała własnego rabina, Burt E. Schumana. Uroczystości prowadził rabin Uri Regev, prezydent Światowej Unii dla Judaizmu Postępowego, największego ruchu żydowskiego na świecie.
Od 2010 roku w Warszawie działa synagoga Ec Chaim, reprezentująca reformowaną część społeczności żydowskiej. Robert Stiller był jednym z ważnych propagatorów judaizmu reformowanego w Polsce.
Konwersja na Judaizm Reformowany
Judaizm reformowany ma uproszczoną procedurę konwersji. Wymóg obrzezania zależy od rabina – w USA większość rabinów go nie wymaga, podczas gdy w Europie jest to częstsza praktyka. Konwersja w Polsce odbywa się głównie w Warszawie i Krakowie i może obejmować różne wymagania, w tym zanurzenie w mykwie i egzamin przed bejt dinem.
Judaizm reformowany nie traktuje Halachy jako wiążącej, co oznacza, że konwersja może zostać unieważniona jedynie w przypadku zmiany religii lub antysemityzmu.