Johannes Ockeghem
Johannes Ockeghem (ok. 1410/1420 – 6 lutego 1497) był franko-flamandzkim kompozytorem renesansowym, uznawanym za jednego z najważniejszych przedstawicieli szkoły franko-flamandzkiej. Jego życie związane było z dworem francuskim, gdzie pełnił funkcję kapelmistrza, służąc trzem monarchom: Karolowi VII, Ludwikowi XI i Karolowi VIII.
Życiorys
Ockeghem rozpoczął swoją karierę muzyczną jako chłopiec śpiewak w Katedrze NMP w Antwerpii. Następnie uczył się u Guillaume Dufaya. W 1453 roku został kapelmistrzem na dworze francuskim, a także objął różne stanowiska kościelne, m.in. skarbnika katedry w Tours. Jego talent i osobowość zdobyły mu uznanie wśród współczesnych, a po jego śmierci powstały liczne poświęcone mu utwory.
Twórczość
Ockeghem jest uważany za kluczową postać w rozwoju polifonii franko-flamandzkiej. Jego twórczość znacząco wpłynęła na późniejszych kompozytorów.
- Komponował głównie muzykę religijną, w tym msze oparte na popularnych pieśniach.
- Rozwinął techniki kanoniczne oraz przeimitowane, wprowadzając innowacyjne rozwiązania w konstrukcji mszy.
- Jego msze, takie jak Missa Fors seulment i Missa prolationum, wykazują nowatorskie podejście i skomplikowane struktury kontrapunktyczne.
Wybrane msze
- Missa Cuiusvis toni
- Missa Mi-mi
- Missa prolationum
- Requiem – najstarsze zachowane requiem.
Motety i chansons
Ockeghem tworzył również motety i chansons, w tym znane utwory jak Ave Maria oraz L’homme armé.
Dyskografia
Wszystkie msze Ockeghema zostały zarejestrowane przez zespół The Clerk’s Group.
Bibliografia
Mała encyklopedia muzyki, Stefan Śledziński (red. naczelny), PWN, Warszawa 1981.
Linki zewnętrzne
[Darmowe nuty dostępne w Werner Icking Music Archive](http://icking-music-archive.org/ByComposer/Ockeghem.php)