Jerome Seymour Bruner
Jerome Seymour Bruner (1 października 1915 – 5 czerwca 2016) był amerykańskim psychologiem, uznawanym za jednego z głównych przedstawicieli psychologii poznawczej. Urodził się w Nowym Jorku w rodzinie emigrantów z Polski.
Życiorys
Bruner pracował jako profesor na Uniwersytecie Harvarda w latach 1952-1972, gdzie współtworzył Ośrodek Badań nad Procesami Poznawczymi z G. Millerem. Następnie był profesorem na Uniwersytecie w Oksfordzie (1972-1979) oraz wykładał w New School for Social Research w Nowym Jorku od 1982 roku. Jego prace koncentrowały się na procesach poznawczych i rozwoju edukacji, co zaowocowało innowacyjnymi koncepcjami dydaktycznymi. W swojej książce Proces kształcenia Bruner przedstawił dynamiczną wizję edukacji, akcentując znaczenie aktywności poznawczej oraz motywacji w nauczaniu.
Dzieła
- A Study of Thinking (1956)
- The Process of Education (1960) – wyd. pol. Proces kształcenia (1964)
- On Knowing – Essays for the Left Hand (1966) – wyd. pol. O poznawaniu. Szkice na lewą rękę (1971)
- Toward a Theory of Instruction (1966) – wyd. pol. W poszukiwaniu teorii nauczania (1974)
- Studies in Cognitive Growth (1966)
- Processes of Cognitive Growth: Infancy (1968)
- Beyond the Information Given (1973) – wyd. pol. Poza dostarczone informacje
- Children’s Talk: Learning to Use Language (1983)
- Actual Minds, Possible Worlds (1986)
- Acts of Meaning (1990)
- The Culture of Education (1996) – wyd. pol. Kultura edukacji (2006)
Podsumowanie
Jerome Bruner był pionierem w dziedzinie psychologii poznawczej i edukacji, wnosząc istotny wkład w zrozumienie procesów uczenia się. Jego prace pozostają aktualne i wpływowe w dziedzinie edukacji i psychologii.