Jean-Guinole-Marie Daniélou
Jean-Guinole-Marie Daniélou (1905-1974) był francuskim historykiem teologii, jezuitą i kardynałem, który wniósł istotny wkład w odnowę teologii katolickiej, koncentrując się na powrocie do biblijnych źródeł.
Życie i kariera
Urodził się 14 maja 1905 roku w Neuilly-sur-Seine jako syn Madeleine Clamorgan i Charles’a Daniélou, polityka i ministra zdrowia Francji. W 1927 roku wstąpił do jezuitów, a po 11 latach, 20 sierpnia 1938, przyjął święcenia kapłańskie. Studiował na Sorbonie, uzyskując tytuł doktora literatury oraz doktorat z teologii w Instytucie Katolickim w Paryżu. W 1943 roku został profesorem historii początków chrześcijaństwa i współtworzył serię patrystyczną „Sources chrétiennes”.
Daniélou był ekspertem Soboru Watykańskiego II i w 1969 roku został biskupem oraz kardynałem. Zajmował się badaniem wpływu judaizmu i hellenizmu na rozwój chrześcijaństwa oraz teologią historii, wierząc, że Bóg prowadzi dialog z ludzkością poprzez dzieje.
Śmierć
Zmarł 20 maja 1974 roku w Paryżu. Okoliczności jego śmierci budziły kontrowersje i były przedmiotem spekulacji, w tym dotyczących jego wizyty u prostytutki, co prowadziło do różnych interpretacji i oskarżeń.
Rodzina
Brat Jeana, Alain, był znanym hinduistą i homoseksualistą, żyjącym w związku ze szwajcarskim fotografem. Jean wspierał go religijnie, odprawiając msze dla homoseksualistów.
Prace teologiczne
Daniélou opublikował wiele prac teologicznych, w tym:
- Le Signe du Temple (1942)
- Platonisme et théologie mystique (1944)
- La Trinité et le mystère de l’existence (1968)
- Pourquoi l’Eglise? (1972)
Artykuły w języku polskim
Daniélou pisał także artykuły, w tym:
- Bóg filozofów, „Znak” (1947)
- Duch misyjny, „Znak” (1959)
- Znaczenie Teilharda de Chardin, „Znak” (1962)
Podsumowanie
Jean Daniélou był znaczącą postacią w teologii katolickiej XX wieku, którego badania nad chrześcijaństwem i wpływem różnych tradycji religijnych na jego rozwój miały trwały wpływ na współczesną myśl teologiczną. Jego życie i prace pozostają przedmiotem badań i dyskusji w kontekście zarówno teologii, jak i historii Kościoła.