Dzisiaj jest 23 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Jak-42

Chcę dodać własny artykuł

Jak-42

Jak-42 (ros. Як-42; kod NATO: Clobber) to radziecki samolot pasażerski średniego zasięgu, zaprojektowany przez Aleksandra Jakowlewa. Jego oblot miał miejsce w 1975 roku, a produkcja trwała od 1979 do 2002 roku. Samolot ma dolnopłatową konstrukcję i może pomieścić do 120 pasażerów.

Dane techniczne

  • Załoga: 2 lub 3 osoby
  • Wymiary:
    • Rozpiętość: 34,88 m
    • Długość: 36,38 m
    • Wysokość: 9,83 m
  • Masa:
    • Masa własna: 34 500 kg
    • Masa startowa: 57 000 kg
  • Napęd: 3 × ZMKB Progress D-36 (ciąg: 3 × 63,75 kN)
  • Prędkości:
    • Prędkość przelotowa: 810 km/h
    • Pułap praktyczny: 8 800 m
    • Zasięg: 4 100 km

Wersje

  • Jak-42D: zwiększony zasięg
  • Jak-42T: wersja transportowa
  • Jak-42B: wyposażona w awionikę firmy Bendix

Katastrofy

Samolot Jak-42 był związany z kilkoma tragicznymi wypadkami:

  • 17 grudnia 1997 – rozbicie samolotu Aerosvit Airlines w górach w trakcie podejścia do lądowania, w wyniku którego zginęło 70 osób.
  • 27 maja 2003 – katastrofa samolotu ukraińskiego przewożącego 62 hiszpańskich żołnierzy, wszyscy na pokładzie zginęli.
  • 7 września 2011 – rozbicie samolotu przewożącego drużynę hokejową Łokomotiw Jarosław, w którym zginęło 45 osób.

Podsumowanie

Jak-42 był istotnym elementem floty Aerofłotu, służąc jako samolot komunikacyjny na trasach średniego zasięgu. Jego różnorodne wersje oraz historia użytkowania, w tym tragiczne wypadki, wpisują się w historię lotnictwa cywilnego.