„`html
Jagdpanzer IV
Jagdpanzer IV (Sd.Kfz.162) to niemieckie działo pancerne z czasów II wojny światowej, opracowane jako zmodyfikowana wersja pojazdu StuG III na podwoziu czołgu PzKpfw IV.
Produkcja
Produkcja wersji L/48 z armatą 7,5 cm PaK 39 L/48 miała miejsce od stycznia do listopada 1944 roku w zakładach Vomag, gdzie wyprodukowano około 769 egzemplarzy. W sierpniu 1944 roku uruchomiono nowe wersje: IV/70(V) i IV/70(A), uzbrojone w armatę 7,5 cm PaK 42 L/70. Do kwietnia 1945 roku zakłady Vomag wyprodukowały około 930-940 pojazdów IV/70 (V), a Nibelungenwerke tylko 278 IV/70(A).
Konstrukcja
Jagdpanzer IV bazował na podwoziu PzKpfw IV, z wzmocnionym przodem kadłuba. Zastosowano pionowe płyty pancerza o grubości 50-60 mm oraz zmodyfikowano rozmieszczenie elementów we wnętrzu. Działo i karabiny maszynowe MG 42 umieszczono w przedniej części pojazdu, a zakres wychyłu działa wynosił +15/-8 stopni. Pancerz boczny miał 30 mm, a w późniejszych wersjach grubość pancerza zwiększono do 80 mm z przodu i do 40 mm z boku.
Historia operacyjna
Niszczyciele czołgów Jagdpanzer IV wprowadzono do jednostek zmechanizowanych od 17 marca 1944 roku. Brały one udział w działaniach we Włoszech oraz na froncie wschodnim, z największą liczbą 137 sztuk użytych podczas ofensywy w Ardenach. Do końca wojny przetrwało około 285 pojazdów.
Wersje rozwojowe
- Befehlswagen IV – pojazd dowodzenia z dodatkowym członkiem załogi jako radiooperatorem.
Linki zewnętrzne
Kategoria: Niemieckie samobieżne działa przeciwpancerne, Kategoria: Niemiecka broń artyleryjska II wojny światowej.
„`