„`html
Iwan Wasiljewicz Kiriejewski
Iwan Wasiljewicz Kiriejewski (ur. w Moskwie, zm. w Petersburgu) był rosyjskim filozofem, krytykiem literackim oraz działaczem społecznym. Uznawany jest za jednego z twórców nurtu słowianofilstwa w dziewiętnastowiecznej filozofii rosyjskiej.
Życiorys
Kiriejewski pochodził z rodziny właścicieli ziemskich. Po wczesnej stracie ojca spędził młodość na rodowych włościach w Dołbino. Jego nauki prowadził m.in. Wasilij Żukowski, a także zetknął się z filozofią Friedricha Schellinga. W 1822 roku przeniósł się do Moskwy, gdzie wkrótce zakochał się w Natalii Arbieniewej. Po odmowie małżeństwa w 1829 roku, wyjechał do Niemiec, gdzie miał kontakt z Georgiem Heglem. W 1831 roku powrócił do Rosji i założył czasopismo „Jewropiejec”, które zostało zakazane przez cara Mikołaja I. Ostatecznie w 1834 roku ożenił się z Natalią Arbieniewą. Zmarł w Petersburgu w 1856 roku podczas epidemii cholery.
Poglądy
Kiriejewski krytykował filozofię zachodnioeuropejską, szczególnie niemiecką, za jej racjonalizm i jednostronność. Uważał, że człowiek powinien dążyć do zjednoczenia swoich mocy duchowych, aby osiągnąć wyższą harmonię i intuicyjne poznanie prawdy. Jego myśl była inspirowana pismami Ojców Kościoła, a także opierała się na wierze w całościową kontemplację. Kiriejewski był zwolennikiem mistycyzmu chrześcijańskiego i krytykował fałszywą pobożność oraz literalne podejście Cerkwi.
W swojej filozofii podkreślał znaczenie zjednoczenia rozumu, uczuć i estetyki, co miało prowadzić do mistycznej intuicji. Mimo krytyki Hegla, doceniał wartość kultury zachodniej, nie tworząc jednak nowego systemu filozoficznego. Jego myśl miała znaczący wpływ na rozwój rosyjskiej filozofii i myśli społecznej w pierwszej połowie XIX wieku.
Podsumowanie
Iwan Kiriejewski odegrał kluczową rolę w rozwoju słowianofilstwa i rosyjskiej myśli filozoficznej, krytykując zarówno zachodni racjonalizm, jak i fałszywą pobożność, pozostając jednocześnie wiernym tradycji rosyjskiej.
„`