Dzisiaj jest 12 grudnia 2024 r.
Chcę dodać własny artykuł

Interwał

Interwał w teorii muzyki

Interwał, pochodzący z łacińskiego słowa „intervallum”, oznacza odległość między dwoma dźwiękami. W teorii muzyki interwały definiuje się na podstawie liczby stopni skali zawartych między dźwiękami.

Nazewnictwo interwałów

Nazwy interwałów odnoszą się do liczby stopni oraz dźwięków, które je tworzą. Oto podstawowe interwały:

  • Pryma (1) – 0 półtonów
  • Sekunda (2) – 1 lub 2 półtony
  • Tercja (3) – 3 lub 4 półtony
  • Kwarta (4) – 5 półtonów
  • Tryton (4< lub 5>) – 6 półtonów
  • Kwinta (5) – 7 półtonów
  • Seksta (6) – 8 lub 9 półtonów
  • Septyma (7) – 10 lub 11 półtonów
  • Oktawa (8) – 12 półtonów
  • Nona (9) – 13 lub 14 półtonów
  • Decyma (10) – 15 lub 16 półtonów
  • Undecyma (11) – 17 półtonów
  • Duodecyma (12) – 19 półtonów
  • Tercdecyma (13) – 20 lub 21 półtonów
  • Kwartdecyma (14) – 22 lub 23 półtony
  • Kwintdecyma (15) – 24 półtony

Dla interwałów większych od kwintdecymy stosuje się kombinacje oktaw z innymi interwałami.

Podział interwałów

Interwały można podzielić na dwa główne typy:

  • Interwały proste – o rozpiętości nieprzekraczającej ośmiu stopni (np. od prymy do oktawy).
  • Interwały złożone – o rozpiętości przekraczającej osiem stopni (np. nona to oktawa + sekunda).

Czyste, wielkie, małe

Interwały czyste to kwarty, kwinty i oktawy. Sekundy, tercje, seksty i septymy mogą być zarówno wielkie, jak i małe. Stosunki częstotliwości dla tych interwałów są różne:

  • Dźwięk durowy – 9/8
  • Dźwięk molowy – 10/9
  • Półdźwięk – 16/15
  • Wielka limma – 27/25

Skala diatoniczna dzieli oktawę na trzy dźwięki durowe, dwa molowe i dwa półdźwięki, natomiast skala pentatoniczna zawiera jeden dźwięk durowy, cztery molowe i dwa wielkie limmy.

Najnowsze aktualności: