Reklama
Dzisiaj jest 9 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Instrument landing system

System ILS

Instrument Landing System (ILS) to radiowy system nawigacyjny, który wspomaga lądowanie samolotów w warunkach ograniczonej widzialności, umożliwiając automatyczne lądowanie.

Reklama

Przeznaczenie

System ILS prowadzi samolot od granicy zasięgu do punktu przyziemienia na pasie startowym. W jego skład wchodzą następujące urządzenia:

  • Radiolatarnia kierunku – wyznacza oś drogi lądowania w płaszczyźnie pionowej.
  • Radiolatarnia ścieżki podejścia – wyznacza kąt podejścia do lądowania w płaszczyźnie poziomej.
  • Radiolatarnie znakujące (OM, MM, IM) – określają odległość i wysokość samolotu w stosunku do progu drogi startowej.
  • Radiodalmierz (DME) – opcjonalnie stosowany do określenia odległości.

Kategorie ILS

System ILS dzieli się na pięć kategorii operacyjnych:

Reklama
  1. Kategoria I (CAT I): Wysokość decyzji ≥ 60 m, widzialność ≥ 800 m.
  2. Kategoria II (CAT II): Wysokość decyzji 30 m – 60 m, widzialność ≥ 300 m.
  3. Kategoria III A (CAT III A): Wysokość decyzji < 30 m, widzialność ≥ 200 m.
  4. Kategoria III B (CAT III B): Wysokość decyzji < 15 m, widzialność 75 m - 200 m.
  5. Kategoria III C (CAT III C): Brak wysokości decyzji oraz widzialności.

Przy podejściu, jeżeli wartości wysokości decyzji i widzialności należą do różnych kategorii, operację wykonuje się zgodnie z najbardziej rygorystycznymi wymaganiami.

Ograniczenia ILS

Chociaż ILS jest standardowym systemem nawigacyjnym, ma pewne ograniczenia:

  • Wyznacza jedną, prostą ścieżkę podejścia.
  • Dostarcza jedynie informacje jakościowe o pozycji samolotu.
  • Ma ograniczoną liczbę kanałów (40), co może prowadzić do zakłóceń.
  • Wymaga odpowiedniej lokalizacji anten, aby zminimalizować zakłócenia sygnału.
  • Koszt urządzeń ILS wynosi około 4 miliony złotych.

ILS w Polsce

W Polsce system ILS działa na wielu lotniskach:

Reklama
  • Kategoria I: Szczecin-Goleniów, Bydgoszcz-Szwederowo, Łódź-Lublinek, Zielona Góra-Babimost, Kraków-Balice.
  • Kategoria II: Warszawa-Radom, Warszawa-Modlin, Wrocław-Strachowice, Rzeszów-Jasionka, Lublin, Katowice-Pyrzowice, Poznań-Ławica, Olsztyn-Mazury.
  • Kategoria III A: Lotnisko Chopina.
  • Kategoria III B: Port lotniczy Gdańsk.
Reklama