System ILS
Instrument Landing System (ILS) to radiowy system nawigacyjny, który wspomaga lądowanie samolotów w warunkach ograniczonej widzialności, umożliwiając automatyczne lądowanie.
Przeznaczenie
System ILS prowadzi samolot od granicy zasięgu do punktu przyziemienia na pasie startowym. W jego skład wchodzą następujące urządzenia:
- Radiolatarnia kierunku – wyznacza oś drogi lądowania w płaszczyźnie pionowej.
- Radiolatarnia ścieżki podejścia – wyznacza kąt podejścia do lądowania w płaszczyźnie poziomej.
- Radiolatarnie znakujące (OM, MM, IM) – określają odległość i wysokość samolotu w stosunku do progu drogi startowej.
- Radiodalmierz (DME) – opcjonalnie stosowany do określenia odległości.
Kategorie ILS
System ILS dzieli się na pięć kategorii operacyjnych:
- Kategoria I (CAT I): Wysokość decyzji ≥ 60 m, widzialność ≥ 800 m.
- Kategoria II (CAT II): Wysokość decyzji 30 m – 60 m, widzialność ≥ 300 m.
- Kategoria III A (CAT III A): Wysokość decyzji < 30 m, widzialność ≥ 200 m.
- Kategoria III B (CAT III B): Wysokość decyzji < 15 m, widzialność 75 m - 200 m.
- Kategoria III C (CAT III C): Brak wysokości decyzji oraz widzialności.
Przy podejściu, jeżeli wartości wysokości decyzji i widzialności należą do różnych kategorii, operację wykonuje się zgodnie z najbardziej rygorystycznymi wymaganiami.
Ograniczenia ILS
Chociaż ILS jest standardowym systemem nawigacyjnym, ma pewne ograniczenia:
- Wyznacza jedną, prostą ścieżkę podejścia.
- Dostarcza jedynie informacje jakościowe o pozycji samolotu.
- Ma ograniczoną liczbę kanałów (40), co może prowadzić do zakłóceń.
- Wymaga odpowiedniej lokalizacji anten, aby zminimalizować zakłócenia sygnału.
- Koszt urządzeń ILS wynosi około 4 miliony złotych.
ILS w Polsce
W Polsce system ILS działa na wielu lotniskach:
- Kategoria I: Szczecin-Goleniów, Bydgoszcz-Szwederowo, Łódź-Lublinek, Zielona Góra-Babimost, Kraków-Balice.
- Kategoria II: Warszawa-Radom, Warszawa-Modlin, Wrocław-Strachowice, Rzeszów-Jasionka, Lublin, Katowice-Pyrzowice, Poznań-Ławica, Olsztyn-Mazury.
- Kategoria III A: Lotnisko Chopina.
- Kategoria III B: Port lotniczy Gdańsk.